Vilafranca i Morella acolliran exposicions fotogràfiques del Imaginària UJI

207
PUBLICITAT

El certamen fotogràfic Imaginària arriba a la seua XXI edició amb un esperit nou després d’haver renovat la seua direcció. La cita s’ha dissenyat amb l’objectiu d’acollir les diferents sensibilitats visuals, incloent autors ja consolidats a nivell internacional en l’art de la fotografia i també noves figures emergents, a més de posar en valor els autors locals. Organitzada per la Universitat Jaume I, a través del Servei d’Activitats Socioculturals i emmarcada dins del programa UJI-encultura, la cita se celebrarà entre els dies 28 de setembre i 26 de novembre de 2023. La proposta abasta nou exposicions i 10 activitats que es podran veure i gaudir a la ciutat de Castelló i en altres quatre poblacions, en concret a Benicàssim, Morella, Sogorb i Vilafranca.

L’acte de presentació ha comptat amb la presència de vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro; la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, María España; el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont; el gerent de la Fundació Dávalos-Fletcher, José Vicente Ramón, i el director de l’Espai Art Contemporani de Castelló, Carles Saurí, en representació de l’Institut Valencià de Cultura, a més del director tècnic del certamen, Vicent Tena.

La vicerectora de Cultura, Llengües i Societat de l’UJI ha assenyalat durant la presentació que «Imaginària fa de la fotografia el centre d’investigació, de suport, de coneixement a través de la imatge fixa en el seu component artístic, i que permet a la ciutadania observar altres posicions i perspectives que, amb la tecnologia i la digitalització, són encara més obertes i accessibles». Carmen Lázaro entén que «en eixa universalització de la imatge la universitat està implicada i, des de la missió cultural dels espais d’educació superior, assumim la responsabilitat de què la fotografia siga una manera d’ampliar i mobilitzar coneixement al mateix temps que un activador de la creativitat i de la capacitat crítica».

Per la seua banda, Vicent Tena, el nou director del certamen, ha destacat la línia de treball amb la que se vol impulsar Imaginària des del nou equip directiu «que assumeix el posicionament de la figura del comissariat, i té com a prioritats el respecte a l’obra amb la producció i adequació en sala, replantejant els espais expositius, i aconseguir una major experiència del públic destinatari». Fruit d’aquest canvi de paradigma, en l’edició d’enguany totes les exposicions tindran la seua inauguració particular «ja que és una manera de donar-li valor a tots els projectes en els quals l’autor serà el protagonista», assegura Tena.

El nou director del certamen ha explicat que una de les «virtuts d’aquest nou projecte per a Imaginària és el treball en equip, més adient a un repte d’aquestes característiques i més resolutiu davant qualsevol dilema o incidencia». Les persones que formen aquest equip són Pascual Arnal, Lidón Forés, Sonia Berger i Vicent Tena.

Tena ha destacat que la nova direcció afronta «el reinici d’aquest prestigiós festival de fotografia amb 20 anys de recorregut a Castelló i la seua província posant en valor la imatge fixa amb la incertesa pròpia d’un nou repte, però amb esforç i il·lusió», per això «somiem amb un festival que servisca per a gaudir, d’aprenentatge i de motivació; un festival amb perspectiva de gènere i amb igualtat d’oportunitats per a artistes emergents». En aquest sentit, el coordinador d’Imaginària ha avançat que per a les pròximes edicions es traurà a convocatòria pública la participació en el certamen. «Hi haurà una convocatòria oberta en la qual tots els artistes interessats tindran l’oportunitat de participar. És una forma de poder escoltar les propostes que no estan encara en el mercat».

Imaginària comptarà amb nou exposicions, de les quals cinc es realitzaran en espais de la ciutat de Castelló. Així, a la Llotja del Cànem es podrà visitar ¿Y a esta rata quién la mata?, de la madrilenya Manuela Lorente, entre el 28 de setembre i l’11 de novembre. El Menador Espai Cultural acollirà l’obra del gironí Aleix Plademunt, Matter, entre el 29 de setembre i el 25 de novembre. Mentre, a l’Espai Cultural Obert Les Aules es trobarà l’exposició La línea blanca de Rosa Rodríguez (Lorca) del 30 de setembre fins al 28 d’octubre; Graffiti d’Antonio M. Xoubanova (Madrid), a la façana del Mercat Central de Castelló, del 30 de setembre al 29 d’octubre; i Món Fort, de Marta Gimeno, de Betxí, a la galeria Cànem del 21 d’octubre al 16 de desembre.

El programa d’exposicions es completa a la resta de les seus amb obres com Las flores mueren dos veces, de Cristóbal Ascencio (Mèxic), que es podrá veure des del 29 de setembre fins al 5 de novembre al Centre Melchor Zapata de Benicàssim; El pas del temps a la Font de Llaves, de Lluís Ibáñez (Benicarló), oberta a la sala gòtica de l’Ajuntament de Morella de l’1 d’octubre fins l’11 de novembre; La mala fortuna d’Alejandra Vacuii (Ourense), que es podrà visitar des del 7 d’octubre a l’11 de novembre al Museu Catedralici de Sogorb; i Flexió de Xilema, de Laura Palau (Benlloc), que s’exposarà a les sales gòtiques de l’Ajuntament de Vilafranca des del 6 d’octubre a l’11 de novembre.

El certamen també inclou diverses activitats dins de la programació que s’uneixen a les obertures i les visites guiades a les diferents exposicions. Destaca el cicle Diàlegs que tindrà lloc el divendres 17 de novembre amb dues xerrades, i el dissabte 18, al Menador, amb altres dos. La primera activitat serà la presentació del Centro Nacional de Fotografía, que servirà per a donar a conèixer la creació d’aquest centre després de l’aprovació del Reial Decret per part del Consell de Ministres, una nova institució cultural que dona resposta a la demanda histórica per part de la cultura en general i dels sectors especialitzats, i que té la seu a Sòria. La segona part del cicle Diàlegs és una xerrada amb Sonia Berger, directora de Dalpine, una editorial especialitzada en llibres de fotografia, tasca que compagina amb la difusió i el comissariat de treballs artístics.

El 18 de novembre al matí serà el torn d’Aleix Plademunt, autor del millor llibre de fotografia a PHotoEspaña 2023, amb la seua obra Matter, qui realitzarà una xerrada/entrevista amb els participants titulada Paral·lels i Meridians. A la vesprada, Silvia Tena impartirà la conferència El llegat d’un pioner, que versarà sobre la figura de Francesc Català-Roca, un fotògraf dels anys 20-30 que pertany a una generació de fotògrafs que va apostar pels discursos documentals de la fotografia i que va estar influït per Robert Cappa o Cartier-Bresson.

També al novembre, una de les activitats que tindrà lloc a Imaginària serà el taller Fotocontes amb Lidón Forés i Leti Tojar, el dissabte, 4. Unes setmanes més tard, el programa d’Imaginària reserva una data per a la xerrada de Jota Barros, fotògraf i formador gallec que està vinculat sobretot a la fotografia de carrer. Serà el dia 24 de novembre, al Menador. El dissabte 25 i el diumenge 26, ell mateix realitzarà un taller en el qual posarà en pràctica els seus coneixements.

Durant el mes d’octubre es portaran a terme diverses activitats. La primera serà el Photobook Club Castellón, amb Antonio M. Xoubanova, el dia 18 d’octubre; Lidón Forés i Leti Tojar realitzaran el taller Collage, el dissabte 21; la darrera activitat del mes, el dissabte 28, tindrà lloc a l’Espai Cultural Obert Les Aules, i és una trobada d’agrupacions i col·lectius de fotografia de les comarques de Castelló, denominada Pollastre Night, en forma de visionat nocturn d’imatges inesperades. El director del certamen explica que «aquesta iniciativa pretén ser un lloc d’encontre i un pol d’atracció per a totes les associacions i aficionats a la fotografia de la província on es compartiran experiències i es mostraran els treballs que han realitzat, però d’una forma diferent i amb participació de públic».

Imaginària va iniciar la seua marxa en 2003 i està promogut per la Universitat Jaume I, a través del Servei d’Activitats Socioculturals del Vicerectorat de Cultura, Llengües i Societat. El certamen compta amb el suport el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, l’Ajuntament de Castelló, i amb la col·laboració de la Diputació de Castelló, la Fundació Dávalos-Fletcher, i l’Institut Valencià de Cultura, a través del Museu de Belles Arts de Castelló, entre altres entitats.