L’alumnat de secundària de l’IES Benassal coneix el cicle productiu dels aparells electrònics amb ‘Construeix Valors’

358
PUBLICITAT
  • Medicusmundi Mediterrània consciència als xiquets i xiquetes de primer de l’ESO sobre les injustícies i desigualtats produïdes en la creació dels productes més demandats

El projecte ‘Construeix Valors’ de la ONGD Medicusmundi Mediterrània ha arribat a l’IES Pere Enric Barreda Edo de Benassal per a conscienciar a l’alumnat de primer de l’ESO sobre les desigualtats existents en el cicle productiu dels aparells electrònics. “Hem volgut portar aquest tema a l’institut perquè és una edat en la qual tots comencen a tindre mòbil, molts de primeres no s’adonen, i una de les preguntes que sorgeixen és què hi ha darrere dels mòbils” indica Mònica Segura, monitora del programa.

La part teòrica de la sessió se centra en explicar l’extracció de les matèries primeres, minerals en aquest cas, la fabricació dels productes i la seua venda al consumidor final. “Expliquem que en moltes de les mines treballen dones, xiquetes i xiquets” conta Segura, una situació que es torna a produir a les fàbriques, “on es cobren sous baixos i els treballadors són, de nou, dones, xiquetes i xiquets”. A continuació, s’explica la contaminació produïda pels mitjans de transport tant de les matèries primeres fins a les fàbriques com des de les fàbriques fins als lineals de les botigues i al consumidor final.

Llavors el meu mòbil ho ha fet un xiquet? És la pregunta que més s’ha escoltat a l’aula. “No busquem que no compren mòbils o altres aparells electrònics, sinó que tinguen consciència de com es produeixen i intentar que es facen ací, on les condicions laborals són millors i es redueix la contaminació generada” ressalta Mònica Segura. Davant això han sorgit preguntes difícils de resoldre com, per exemple, de qui és culpa que estiguem en aquesta situació?, on s’han tractat d’explicar els conceptes de justícia, injustícia i explotació.

Les següents sessions versaran sobre el consum massiu d’aparells electrònics i del destí final d’aquells que el consumidor ja no vol. Així, l’alumnat haurà vist el cicle productiu explicat de principi a fi.

A més de la part teòrica, gràcies als materials interactius de Lego Educació els xiquets i xiquetes creen maquetes on expliquen les parts del cicle productiu, les injustícies que veuen en ell i possibles solucions aplicant l’Agenda 2030 i els Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Organització de les Nacions Unides (ONU).