La música antiga s’aprén a Morella

78
Cartell Early Music Morella Academy
Cartell Early Music Morella Academy

Del 17 al 23 de juliol Morella tornarà a sonar a música medieval i renaixentista. I és que la localitat dels Ports és l’escenari perfecte per acollir un any més la International Academy on Medieval & Renaissance Music. Es tracta d’una proposta d’Early Music Morella que aglutina a músics i experts internacionals en aquesta matèria i que enguany tindrà com a tema central Europa, més concretament la relació entre Flandes, Nàpols i el Regne de València.

Les pràctiques instrumentals, la mesura, la teoria i les tècniques de composició a l’Edat Mitjana i el Renaixement, els inicis de l’escriptura musical i les tècniques de notació, la música oral i escrita, les influències mútues, la música religiosa i la laica… seran altres dels pilars d’aquesta oferta formativa que pretén entendre, comunicar, escoltar, interpretar i disfrutar de la música antiga des del seu coneixement i raonament.

Així la novena edició d’aquesta cita comptarà, a més dels concerts del festival i l’acadèmia de perfeccionament instrumental i vocal, amb visites guiades, exposicions, conferències, Med-Ren Jamsessions, tallers de construcció d’instruments i accions socials de difusió de la música antiga per a joves, majors i desfavorits.

Professorat i programació didàctica

L’alemanya Silke Gwendolyn Schulze, formada als conservatoris de Bremen, Brussel·les i Basilea, oferirà formació destinada a interprets de flauta dolça medieval i renaixentista, flauta de tres forats i timbal, flauta doble, i instruments de doble llengüeta. Schulze abordarà des de la música monofònica dels trobadors del segle XIII a la música polifònica dels ministrils dels segles XVI.

D’altra banda, la cantant Maria Jonas se centrarà en el famós còdex Carmina Burana per seguir el tema d’enguany: Europa. La creativa intèrpret de Colònia serà l’encarregada de formar en cant medieval.

El cant gregorià arribarà de la mà de la cantant Paloma Gutiérrez del Arroyo. La tradició oral i manuscrits originals dels segles IX a l’XI seran la matèria d’estudi.

I el cant renaixentista i el primer barroc estarà a càrrec de la cantant Marta Almajano, que buscarà també, entre d’altres, l’expressivitat, la comunicació i el treball de la tècnica vocal.

La música de corneta és l’especialitat de Núria Sanromà Gabàs. La barcelonina ajudarà a treballar la tècnica d’aquest instrument tant a escala principiant com escala avançat gràcies al repertori triat.

Cor i direcció coral, amb Marco García de Paz, serà altra de les propostes formatives. Així es treballarà la interpretació, conjunció, afinació, color i empaste. Compositors de música antiga com Gombert, Guerrero, De Rore, Josquin, Lasso, Morales, Clemens non Papa o Victoria oferiran les cançons a estudiar. Ad Libitum serà el cor resident.

La materia d’orgue i clavicordi estarà impartida per Pablo Márquez, organista de la Catedral de València, i Atsuko Takano, organista titular de Sant Nicolau, centrant-se en el repertori dels segles XVI a XVII. L’orgue històric “Turull” de la basílica de Morella serà un dels atractius d’aquest curs.

David Yacus, el nord-americà ofereix un curs de Sacabuche dividit en dues parts: l’execució del repertori i l’estudi dels elements que han influït en l’estètica i el llenguatge musical dels diversos períodes estilístics de les partitures a interpretar.

Altres instruments a treballar són la viola d’arc, la viella i la fídula amb Carles Magraner, fundador de Capella de Ministers. El període en què se centrarà és dels orígens de la viola d’arc al primer barroc.

Eduardo Egüez, d’altra banda, tractarà la viola de mà, la tiorba i la guitarra. El curs va dirigit a la figura de llaütistes i guitarristes que busquen ser al mateix temps compositors, improvisadors i intèrprets.

L’experta en música jueva-espanyola Mara Aranda oferirà formació en interpretació vocal de música tradicional. Aposta per tècniques i exercicis vocals alliberadors de cos i ànima. El material d’estudi seran cançons dels segles XI al XIII.

Un curs d’instruments rondalla i instruments de llengüeta doble, dolçaines i cornamuses és el que proposa Eduard Navarro. El polifacètic instrumentista amb una àmplia trajectòria pretén aproximar la música antiga als instruments tradicionals.

La música aràbiga-andalusí és l’eix central del curs que impartirà Abdelaziz Samsaou, el multiinstrumentista de Marrakeh. Incidirà en l’ornamentació i la improvisació partint des de la teoria a la pràctica.

La percussió arribarà de la mà d’Yshai Afterman. El percussionista israelià pretén ampliar la perspectiva rítmica dels estudiants per ajudar-los a trobar la seua pròpia veu musical amb un equilibri entre ment i cor. És expert en música tradicional índia, turca, persa i àrab.

La viola de roda serà la protagonista del taller de Germán Díaz. Sobre melodies i ritmes de tradició ibèrica, s’estudiarà diferents tècniques de “coup de poignet”, es treballarà sobre digitacions, canvis d’accentuació i improvisació modal.

No faltarà el taller de construcció d’instruments medievals. Jesú Reolid ensenyarà els secrets per elaborar una viola napolitana, una viola oval, una cítola, una moraharpa i un rabec. Els instruments antics són l’especialitat d’aquest lutier.

“Dansa, dinàmica i expressió corporal” és el títol de la proposta formativa del ballarí i actor Toni Aparisi. Amb ell s’explorarà el llenguatge corporal per aprendre a “dir” el que realment es vol transmetre a través de la música antiga.

D’altra banda, David Antich i Pau Ballester proposen una introducció a la música antiga dirigida a professors de secundària de la Comunitat Valenciana. Recursos didàctics i un taller d’aproximació a la música dels segles X al XVI és el que volen transmetre.

També hi ha activitats enfocades als xiquets, com el taller de Jota Martínez. Amb activitats didàctiques i lúdiques (històries, cançons, balls, jocs, contes medievals, pràctiques instrumentals, concerts…) descobriran a què sona l’Edat Mitjana.

A tot açò cal sumar les conferències de Senén Florensa sobre “Europa un continent musical”, la “Conferència ballada” de Toni Aparisi, la de Jota Martínez sobre els instruments per lloar a Santa Maria i la de Paloma Gutiérrez al voltant de les melodies mudes del cant mossàrab. Sense oblidar que hi haurà una visita guiada al Castell de Morella i que totes les vesprades de diumenge els alumnes podran participar en música de conjunt de veus i instruments. Així mateix, les nits del curs es viuran al Pub la Nevera amb Jam Sessions. Classes de relaxació i ioga, activitats i concerts socials i un sopar de final de curs completen la iniciativa.