Early Music Morella arrenca amb dos concerts de Capella de Ministrers a la llum de les espelmes entorn de la Sibil·la i Ausiàs March

213
PUBLICITAT

Early Music Morella, Curs i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, que organitza l’Associació Cultural Menges, arrenca amb força el projecte artístic, pedagògic i social que desenvoluparà en diverses ubicacions històriques de la ciutat de Morella (Castelló) del 20 al 27 de juliol. Sota el lema Feminae, girarà entorn de l’univers femení i a la rellevància de les dones en la música que abordaran prestigioses formacions, intèrprets i cantants que converteixen aquest esdeveniment en un dels més rellevants de la música antiga en el panorama internacional. [Veure documentació adjunta].

El festival, que també commemorarà el 600 aniversari de la mort de Benet XIII, el Papa Lluna, inicia la seua dotzena edició amb Pablo Márquez que actuarà amb el programa Ram de glosses i toccatas en el Saló Gòtic de l’Ajuntament de Morella (dijous 20 de juliol a les 22.30h). L’organista de la Catedral de València, i catedràtic de clavecín del Conservatori Superior de València, oferirà obres de gran enginy harmònic, molt rapsòdiques i plenes de contrastos de tempo, caràcter i de passatges de calma amb uns altres de gran dificultat tècnica.

El divendres 21 de juliol els grups emergents de música antiga Dulcedo Ardens, Entrebescant Ensemble i Rafael Arjona brindaran Ala guerra, ala guerra… a suon di frotole, El cantar del desterrament, i Els papers de María Luisa de Savoia, respectivament, en el Teatre Municipal (12.30h). A la tarda, Brigitte Lesne (veu, arpa, trencada, simfonia i percussió) oferirà La lírica romànica (segles XII i XIII): mirall de la dona amb el qual l’artista francesa interpretarà cançons d’amor, devoció, melancolia, sofriment, somnis… a l’Església de Sant Joan (19.30h).

Capella de Ministrers juntament amb Lluís Vic Vocalis realitzarà un concert amb el programa Sibil·la, miracles, relíquies i profecies, un repertori entorn del Cant de la Sibil·la, un drama paralitúrgico que es representa en la Catedral de València i que la formació valenciana va recuperar en 2012, gairebé 500 anys després de la prohibició del Concili de Trento. Aquest concert a la llum de les espelmes tindrà lloc a la Porta dels Apòstols de l’Arxiprestal de Santa María (22.30h).

El dissabte 22 es durà a terme el Bureo, una trobada de música i dansa tradicional que ve reunint a Morella a intèrprets, cantants, ballarins professionals i aficionats cada edició, en el Pla dels Estudis (19.30h); i Capella de Ministrers celebrarà un segon concert a la llum de les espelmes a la Porta dels Apòstols (22.30h) amb el programa La carn vol carn que girarà al voltant de la figura d’Ausiàs March i les músiques de la Corona d’Aragó del segle XV.

Atsuko Takano i l’orgue de Turull
El diumenge 23 actuarà Atsuko Takano amb l’orgue històric de Turull en l’Arxiprestal de Santa María (13h), l’artista japonesa, directora musical i organista titular de l’Església de Sant Nicolás, la Capella Sixtina valenciana, brindarà Die spanische Trompeten amb el qual combinarà autors alemanys i italians amb el repertori ibèric per a orgue. Eliseo Parra oferirà una conferència i concert sota el títol La necessitat de cantar amb la tradició oral de rerefons i els cantessis heretats durant generacions per a acompanyar gairebé tots els moments de la vida, en el Saló Gòtic de l’Ajuntament (17.30h).

L’Acadèmia CdM actuarà amb Terpsichore i les muses d’Aonia a l’Església de Sant Joan (19.30h), amb la dansa i les deesses inspiradores de la música, la poesia, les arts i les ciències com a protagonistes. La jornada dominical es clausurarà amb una vetllada lliure de poesia i música al Jardí dels poetes (22.30h). El dilluns 24 Capella de Ministrers, una agrupació amb més de 35 anys de trajectòria artística, portarà Sixena a l’Església de Sant Joan (19.30h) per a traslladar a través de la música tres dels moments més significatius de l’any litúrgic: la festivitat de Sant Joan Baptista, la celebració del Mandatum del Dijous Sant, i la Pasqua.

Agúndez, Egüez, Samsaoui…
En dies posteriors, el festival comptarà també amb la presència de rellevants formacions, músics i cantants com Dèlia Agúndez (soprano), Eduardo Egüez (vihuela), Aziz Samsaoui (kanun, ses, oud), i Pau Ballester (percussió), a l’Església de Sant Joan, el dimarts 25 (19.30h). En la recta final del festival, Marco García de Pau dirigirà al Cor Early Music Morella a l’Església de Sant Joan el dimecres 26 (19.30h); i posteriorment, el músic i cantant Pi de Vittorio i el ballarí Toni Aparisi actuaran en el Teatre Municipal (22.30h).

L’últim dia, dijous 27, hi haurà una actuació de Bassa capella en el Teatre Municipal (12h), i la clausura arribarà amb el multitudinari concert final de curs i l’espectacle La dansa de la mort en l’Arxiprestal de Santa María (19.30h).

Conferències i debat
Early Music Morella albergarà diverses conferències al llarg del festival a càrrec de Juan Ángel Vela del Camp, crític musical, assagista i divulgador cultural, i Cristina Bordas, catedràtica emèrita de Musicologia en la Universitat Complutense de Madrid (UCM), amb una ponència inaugural que porta per títol Dones en el paisatge sonor renaixentista, en el Teatre Municipal el dijous 20 (19h). La taula de debat, La il·lusió del temps, correspondències amables entre el passat, el present i el futur, amb Arancha Aguirre, documentalista, Sergio Pagán, musicòleg i director del programa Música Antiga d’RNE, i Gonzalo Pérez Chamorro, editor de la revista Ritme, abordaran la convivència entre homes i dones des del punt de vista creatiu, en el Teatre Municipal el divendres 21 (17.30h).

Josemi Lorenzo, Doctor en Història Medieval per la UCM, per la tesi de la qual, Les dones i la música en l’Edat mitjana europea: relacions i significats, va rebre el Premi Extraordinari així com el Premi a Tesis Doctorals de l’Associació Espanyola de Recerca en Història de les Dones, oferirà la conferència Dones en la qual abordarà el cànon patriarcal de la Història de la música, en el Saló Gòtic de l’Ajuntament el dissabte 22 (17.30h).

Monestir femení
En el mateix lloc, el musicòleg Alberto Cebolla impartirà Música i litúrgia en un noble monestir femení: el Reial Monestir de Sijena i parlarà d’aquest antiquíssim i insigne cenobi femení tan interessant per als estudiosos de la història i de les belles arts per la relació que es va donar entre noblesa, litúrgia i música, el dilluns 24 (17.30h). En la setmana del festival també s’oferiran actuacions per a gaudir de músiques renaixentistes, visites guiades, jam sessions, tallers de difusió de la música antiga i classes de ioga.

Early Music Morella, membre de VEM (València Early Music Festivals), REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne), Mediterranew Musix i Festclásica, compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), Turisme Comunitat Valenciana, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), La Seu dels Ports de la Universitat Jaume I.

Video: https://youtu.be/pOTgS41cHKg