– L’objectiu principal és potenciar anar a peu, l’ús de la bicicleta i el transport públic no contaminant
El Col·legi Oficial de Biòlegs de la Comunitat Valenciana (COBCV) secunda la celebració del Dia mundial sense cotxes d’aquest divendres 22 de setembre demandant iniciatives que afavorisquen la consecució de ciutats més saludables, menys contaminants i més humanes. El principal objectiu del Dia mundial sense cotxes és potenciar el transport públic no contaminant, l’ús de la bicicleta i anar a peu per la ciutat com a mitjà alternatiu i conscienciar els ciutadans dels efectes perniciosos que els automòbils tenen sobre el medi ambient i la salut dels éssers humans. «El col·legi de biòlegs secunda totalment l’activitat perquè nosaltres estem per la sostenibilitat, per la salut, per la qualitat de vida, perquè les ciutats siguen més humanes perquè s’estan deshumanitzant i és molt necessari que es posen en pràctica iniciatives de qualsevol índole com aquesta per reduir la contaminació i per afavorir una vida més tranquil·la i més d’acord a la nostra naturalesa», ha afirmat categòricament el degà del Col·legi Oficial de Biòlegs de la Comunitat Valenciana, Nacho Lacomba.
43 anys d’història
El Dia mundial sense cotxes té 43 anys d’història. L’any 1974 durant la primera crisi energètica del petroli les autoritats locals, regionals i nacionals d’alguns països europeus van desenvolupar una iniciativa que va pertorbar a l’opinió pública. Van prendre una decisió tan senzilla com controvertida en aquell moment. A causa de la falta de carburant per als automòbils van decidir prohibir el trànsit motoritzat per la ciutat durant un diumenge. Però aquella decisió inquietant va servir perquè la ciutadania ocupés l’espai perdut a les ciutats, al mateix temps que aprenia els avantatges col·lectius d’utilitzar la bicicleta, el transport públic i els passejos pels carrers. «És molt important tenir en compte que totes aquestes accions s’han de fer mitjançant l’ús de la raó, el sentit comú i el respecte. Està molt bé que anem amb bicicleta però sobretot cal considerar que a la ciutat el més feble és el vianant. Sempre hem de respectar i tenir en compte que la preferència és del vianant. Però després també el més feble és el ciclista perquè quan anem al volant d’un cotxe hem de considerar i posar-nos al lloc del ciclista com aquest ha de fer-ho al del vianant i respectar-nos els uns als altres i només així podrà tenir èxit aquest tipus d’iniciatives», ha conclòs Lacomba. Durant els últims anys les celebracions dels dies sense cotxes han tingut gran importància ciutadana. La convocatòria del Dia sense cotxes de l’any 1999 a França i Itàlia va tenir un rotund èxit de participació. Tant va ser així que la Comissió Europea va donar suport l’any 2000 com a Dia europeu sense cotxes sota el lema “A la ciutat, sense el meu cotxe”.