L’artista Jordi Mitjà inicia la pròxima setmana la seua residència artística a Vilafranca en el marc del projecte ‘Despatrimonialitzar allò patrimonialitzable’.
AVAN té com a objectiu establir-se com una xarxa de treball per a col·laborar amb les localitats de l’interior de Castelló, incloent l’area de Forcall, Geldo, Vilafranca, Vilanova d’Alcolea, Viver, i aquest any els pobles de la Mancomunitat de Penyagolosa: Vistabella, Atzeneta, Benafigos i Xodos. La intenció és involucrar a la població local, associacions, agents socials, professionals de la cultura i de l’art, així com institucions públiques, per tal de configurar espais d’experimentació i professionalització que generen xarxes de treball i possibilitin la creació conjunta de nous continguts culturals.
Utilitzen el terme “despatrimonialització” perquè descriu els processos en què elements culturals, naturals o històrics perden el seu estatus de patrimoni. Obrir aquests processos, fins ara controlats per experts i acadèmics, pot influir en les polítiques de conservació i en la revisió dels criteris de selecció per evitar la pèrdua de rellevància cultural o social.
La pràctica artística pot rescatar i revaloritzar elements culturals despatrimonialitzats, donant-los nous significats i contextos contemporanis. A més, l’art contemporani pot problematitzar la noció de patrimoni, subvertint narratives dominants i generant reflexió sobre quins elements culturals mereixen ser considerats patrimoni i per què.
AVAN planteja el treball de les cinc artistes en residència directament en els centres escolars de cada localitat, on es durà a terme la prospecció i la contextualització de les seues propostes. Els artistes d’enguany són:
– Lara Ordóñez a Forcall
– Jordi Mitjà a Vilafranca
– Moises Mañas a Viver
– Maria Vidagany a Vilanova
– Ro Caminal a Geldo
A través d’aquestes residències, es busca generar noves perspectives i reinterpretacions del patrimoni que ressalten la seua complexitat i pluralitat, promovent una comprensió més autèntica i enriquidora de les experiències culturals humanes.