L'arquer de la Valltorta
L'arquer de la Valltorta

Els secrets, a vegades, s’amaguen a la vista de tots, i només els ulls desperts del que busca amb la mirada són capaços de desvetlar, darrere d’unes taques rogenques, la inadvertida figura d’un animal. Això és el que li va passar al jove pastor Albert Roda que per casualitat, o tal vegada per mirar sense filtres, va descobrir les pintures rupestres de la Cova dels Cavalls de Tírig. Era l’any 1917 i fruit d’aquest descobriment ara, en 2019 i superat ja el centenari, podem parlar del Museu de la Valltorta, del Parc Cultural Valltorta-Gassulla i d’aquestes pintures rupestres de l’Arc Mediterrani que han estat declarades Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

Investigadors a la Cova dels Cavalls el 1917
Investigadors a la Cova dels Cavalls el 1917

L’únic museu d’art rupestre del territori valencià

El Pla de l’Om de Tírig alberga des de finals de 1994 el Museu de la Valltorta, amb tots els detalls del descobriment del jove pastor, però també del que va vindre després: la presència in situ dels experts en la matèria, els estudis detallats, nous descobriments de pintures rupestres a tot el territori valencià… I és que aquest museu és únic a tota la nostra geografia i, per tant, fa repàs de l’art rupestre de tota la Comunitat Valenciana. Així les coses, és un lloc habitual de recepció de milers de visitants interessats per conéixer més els misteris de l’art rupestre.

Sis sales integren l’exposició permanent que de manera cronològica aborda els detalls de l’art prehistòric. Així la primera se centra en les societats caçadores recol·lectores del paleolític, mentre que la segona està dedicada a l’art de les societats agrícoles i ramaderes del mesolític i neolític. Per la seua part, la quarta inclou art esquemàtic i petròglifs del calcolític i de l’edat de bronze. Quant a la sala tres és una reproducció de la cova dels Cavalls, una immersió que ens trasllada directament al moment en què es va descobrir. A més, mostra també les seues diferents fases pictòriques. La cinquena, d’altra banda, se centra en la declaració de l’art llevantí com a patrimoni mundial de la Unesco i la darrera mostra fotografies dels primers investigadors que, com Henri Breuil, Hugo Obermaier, Juan Cabré, Pere Bosch Gimpera i Joan Baptiste Porcar, van fer possible el reconeixement del valor històric d’aquest art rupestre llevantí.

A més, és important destacar que des del Museu ixen de dimarts a diumenge les visites als abrics de la Cova dels Cavalls, les Coves del Civil i la del Mas d’en Josep en Tírig, en el mateix barranc de la Valltorta. Es tracta d’una oportunitat per conéixer de primera mà, conduïts pel saber del guia, aquest tresor patrimonial, una experiència perfecta per conéixer la forma de vida dels nostres, encara que molt llunyans, avantpassats.

Museu de la Valltorta, a Tírig
Museu de la Valltorta, a Tírig

Un parc de jaciments Patrimoni de la Humanitat

Més enllà del Museu de la Valltorta, el Parc Cultural de la Valltorta-Gassulla, declarat Bé d’Interès Cultural en 2016 per la Generalitat Valenciana comprén uns 82 km2 dins dels termes d’Albocàsser, Ares del Maestrat, Benassal, Catí, les Coves de Vinromà, Morella, Vilar de Canes i Tírig. Entre dos barrancs, 92 estacions d’art rupestre en formen part.
A més gràcies al treball del museu i del Parc Cultural, el 1998 l’art rupestre de l’Arc Mediterrani de la península Ibèrica era declarat Patrimoni Mundial per la Unesco. Tot un reconeixement amb el consegüent benefici que açò implica per al seu estudi, divulgació i protecció d’aquest patrimoni artístic.

A més de les Coves del Civil o la del Mas d’en Josep de Tírig, altres noms com la Cova de la Saltadora de les Coves de Vinromà, l’Abric Centelles d’Albocàsser, La Cova Remígia d’Ares del Maestrat, la Galeria Alta del Mas i la Cova del Roure de Morella la Vella, destaquen entre les coves i abrics que formen part del parc. Els recents plans de posada en valor de l’art rupestre a les comarques dels Ports, Maestrat històric, la Tinença i la Plana Alta donen l’opció de realitzar visites guiades a aquestes i altres més.

Amb tot, passat i futur s’uneixen ara amb l’aposta pel projecte 4D VULL, una nova mirada a les pintures rupestres que documenta molts dels abrics amb la intenció d’avaluar patologies i establir-ne estratègies de conservació preventiva. No de bades, ser capaços d’apropar-se a aquest tresor patrimonial amb altres ulls ens ajudarà a gaudir d’una experiència única i fascinant amb el nostre patrimoni rupestre com a protagonista.