Protocol per garantir la seguretat de les persones que vulguin deixar les residències

626
Residència
PUBLICITAT

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha elaborat un protocol d’actuació que permet la baixa voluntària de persones majors en situació de dependència i persones amb diversitat funcional que desitgen deixar els centres residencials o habitatges tutelars, sempre que es garanteixi el seu benestar.

L’objectiu d’esta iniciativa és facilitar el treball dels centres i donar tranquil·litat a les famílies, garantint en tot moment la seguretat, la salut pública, el benestar de la persona i la no vulneració de drets.

El protocol té en compte diverses situacions: que la sol·licitud afecti a una persona amb plena capacitat d’obrar o que no, i que es sol·liciti en un centre lliure de contagis de coronavirus o no.

D’aquesta manera, la sol·licitud de baixa la pot realitzar la persona resident si té plena capacitat d’obrar i suficient judici per autodeterminar-se, familiars o tutors legals, i el trasllat podrà ser a la pròpia vivenda del resident, a la del familiar que ho sol·liciti o a la residència d’algun altre membre de la família.

En tot cas, la persona de la família que hagi de ser la cuidadora haurà de comprometre’s a cuidar de la persona major dependent o amb diversitat funcional i signar una declaració responsable sobre la idoneïtat de l’habitatge al que vagi a traslladar-se.

Així mateix, s’estableix que la direcció del centre proporcionarà a la persona resident elements de protecció per a la seua sortida del centre, assegurant-se que la persona familiar que hagi signat el compromís de cuidar-la, rep i es fa càrrec de la persona dependent o amb diversitat funcional.

La direcció del centre s’encarregarà també de proporcionar un certificat perquè es pugui justificar durant l’estat d’alarma el trasllat de la persona resident del centre a l’habitatge corresponent.

Prestacions reconegudes

Respecte les prestacions reconegudes, la persona resident que tinga un grau de dependència i/o dret a la prestació professional residencial podrà escollir la suspensió temporal de la prestació del servei residencial, mantenint el dret a ocupar la mateixa plaça un cop finalitzat l’estat d’alarma, i haurà de complir amb les obligacions administratives i d’abonament de les tasses corresponents.

Si la persona té reconeguda una prestació vinculada al servei o una prestació vinculada al servei de garantia se li continuarà abonant sempre i quan satisfaci el pagament al centre.

Si, pel contrari, escull la baixa de la prestació del servei residencial, es comprendrà que existeix una renúncia a la prestació determinada al PIA. En aquest cas i un cop finalitzat l’estat d’alarma, podrà tornar a sol·licitar el recurs per a l’atenció a persones en situació de dependència que consideri-

Aquest protocol s’aplicarà a les residències o habitatges tutelats que no tinguen persones que han donat positiu en la prova de COVID-19 o que tinguen símptomes compatibles amb el coronavirus entre els seus residents o professionals. En el cas de centres que si tinguen persones contagiades o amb símptomes compatibles, s’aplicarà el mateix protocol excepte que caldrà recavar les autoritzacions establertes per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.