Presentat un documental que narra els ‘nous ponts’ del Batxillerat a Vilafranca

695
Presentació de “Nous Ponts, Noves Ruralitats” a Vilafranca
Presentació de “Nous Ponts, Noves Ruralitats” a Vilafranca
PUBLICITAT
  • “Nous Ponts, Noves Ruralitats” és la concreció d’un projecte d’investigació del Grup de Recerca Desigualtats i Resistències de l’UJI
  • L’audiovisual explica la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat amb la incorporació de l’alumnat de la comarca del Maestrazgo

La Sala de Teatre Carles Pons de Vilafranca va acollir el dijous passat la presentació d’un documental sobre la creació del Batxillerat al municipi. L’acte va comptar amb la presència, entre d’altres, del director general de política lingüísitca de la Generalitat Valenciana, Rubén Trenzano, així com dels alcaldes de La Iglesuela del Cid, Fernando Safont, Cantavieja, Ricardo Altabás, Vilafranca, Silvia Colom i l’exalcalde de Vilafranca, Óscar Tena.

El documental és el resultat del projecte d’investigació dut a terme pel Grup de Recerca Desigualtats i Resistències, format pel vilafranquí Vicent Querol, Emma Gómez Nicolau i Xavier Ginés, un projecte que ha tingut el suport de la Conselleria d’Educació. L’edició del vídeo ha estat realitzada per Impact Ant.

L’investigador Vicent Querol va ser qui va veure en la implantació del Batxillerat en la seua localitat una oportunitat per a mostrar i tractar d’entendre com canvia la vida en un territori en disposar d’un nou i important servei, en aquest cas educatiu.

Així, els 30 minuts de documental narren aquesta experiència d’èxit a través de la vida dels i les joves de la primera promoció del Batxillerat a l’IES Vilafranca. Joves no només del municipi, sinó també de localitats veïnes de la comarca del Maestrazgo de Terol, amb un context lingüístic diferent. El documental parla de joves que per primera vegada en generacions no han hagut de desplaçar-se fora del seu municipi o recórrer grans distàncies per a cursar els seus estudis preuniversitaris, amb el que això implica per a la seua identitat, els seus vincles amb el poble i el seu arrelament i els seus projectes de futur.

La visió de l’audiovisual és en primera persona. És el propi alumnat qui compta les seues experiències i vivències. També s’ha comptat amb les aportacions del personal educatiu de l’IES Vilafranca, dels alcaldes de la Iglesuela del Cid i Cantavieja i de l’alcalde vilafranquí en aquells moments, Óscar Tena. D’aquesta manera, els espectadors tenen l’oportunitat de conéixer quines són les inquietuds, les incerteses o la visió de futur dels joves amb aquesta nova etapa educativa. A més, aborda el contacte entre llengües, on la llengua no ha sigut un problema, més bé una oportunitat, ja que l’alumnat aragonés ha realitzat un programa voluntari d’immersió en valencià. Dins i fora de les aules, com també tracta de reflectir el documental, existeixen ja nous vincles que uneixen als i les joves amb un territori de relacions més ampli.