L’Escola de Tecnologia i Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I ha acollit hui una jornada sobre instal·lacions de recàrrega de vehicles elèctrics, en la qual s’ha destacat el repte que supose l’extensió d’aquest tipus de vehicle en els próxims anys. La sessió ha estat organitzada pel Grau en Enginyeria Elèctrica de l’UJI i la Càtedra de Transformació del Model Econòmic amb la col·laboració de la Fundació f2e per a l’eficiència energètica.

D’acord amb les dades disponibles, abans de 2030 el 30% de vehicles a la Unió Europea seran elèctrics, i l’estalvi energètic se situarà al voltant del 35%. Per assumir aquest creixement, caldran entre 200.000 i  500.000 punts de recàrrega, la qual cosa tindrà un impacte econòmic important  en creació d’ocupació.

D’acord amb Enrique Belenguer, professor d’Enginyeria Elèctrica i director d’I+D+i de la Fundació f2e, el primer cotxe elèctric es va introduir en 1884, tot i que desrpés es va abandonar. Hui, la comparativa amb el motor d’explosió «afavoreix l’elèctric, amb un estalvi de 3,78€ als 100 km, si actualment comparem un mateix model de cotxe en elèctric i gasolina».

A la jornada s’han repassat les diferents opcions d’instal·lacions de recàrrega (IRVE) l’afecció del sector en les xarxes de distribució elèctrica de mitja i baixa tensió. Així mateix, s’ha incidit en l’evolució del sector a Espanya, on l’any 2017 es van vendre uns 7.000 vehicles elèctrics i en 2018, prop de 20.000 (un 0,9% del total). A Noruega la meitat dels cotxes que es venen són elèctrics i les àrees del món amb major desenvolupament del sector són Europa, la Xina i Estats Units.

Quant a les perspectives de futur, Belenguer ha parlat d’incertesa sobre si les bateries actuals seran la solució tecnològica de futur, sobre la necessitat d’ajudes en l’àmbit del desenvolupament de les infraestructures necessàries i, finalment, sobre el comportament del mercat i l’impuls polític: a Dinamarca ja s’estan plantejant prohibir en 2030 els cotxes de diesel i gasolina.

Al seu torn, Ignacio Pérez, responsable de desenvolupament de negoci a MyRecarga, ha centrat la seua intervenció en les implicacions de la instal·lació de punts de recàrrega en comunitats de propietaris, mentre Ruth Moya, gestor tècnic de Smart Mobility en Iberdrola, ha parlat sobre les instal·lacions de recàrrega per a exterior i estacions de servei, i finalment Manuel Pardo, de l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, ha explicat les línies de subvencions per a infraestructures de recàrrega en la Comunitat Valenciana.