La materialització del projecte cultural AVAN, en el que Vilafranca participa per crear sistemes de col·laboració amb el Programa d’Extensió Universitària de la Universitat Jaume I, el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Diputació de Castelló, arribava el dissabte a la localitat a través de la instal·lació Sembrar Mons. Una performance participativa a la placeta de l’església i una exposició col·laborativa a l’espai d’art contemporani Abadia Seven amb l’objectiu de deslocalitzar l’art contemporani i apropar-lo a l’interior.
El projecte està integrat per quatre pobles més de la província: Forcall, Sant Mateu, Vilanova i Viver que, al llarg del cap de setmana van poder gaudir d’aquests espectacles.
El projecte Sembrar Mons porta intrínseca la idea de fer de la diferència i la diversitat, la normalitat.
L’actuació va començar amb el ritual ecotransfeminista de l’artista Graham Bell Tornado, qui, a partir d’un rictus incitava al Banc Mundial a canviar allò que no està en mans de la ciutadania d’a peu. Tot a través de l’esoterisme. La performance convidava a la participació i a la conscienciació de tots els assistents.
Alhora, aquest ritual, pensat expressament per a escenificar-lo a Vilafranca, anava acompanyat d’una forta presència musical.
L’acció continuava a l’espai d’art Abadia Seven amb una exposició al voltant dels rituals de les cures, allunyant-se de la visió economicista de les relacions. L’obra venia de la mà de l’artista Rafael Sánchez-Mateos. La proposta mostrava tot un seguit d’amulets procedents del malaurat museu del Poble Español creat durant la Segona República. L’artista convidava al públic a donar un nou sentit a aquests talismans que ja usaven els nostres avantpassats per invocar a la sort.
L’acte va comptar amb la presència de l’alcaldessa de Vilafranca Silvia Colom; Rafael Tormo, comissari i director del projecte Sembrar Mons i Albert López, coordinador de Programa d’Extensió Universitària de la Universitat Jaume I.