L’alumnat de primària de Benassal es consciencia sobre el consum sostenible amb ‘Construeix Valors’

336
PUBLICITAT
  • Els xiquets i xiquetes del Col·legi Alcalde Fabregat han aprés sobre els impactes negatius i les desigualtats que es generen en el procés de producció d’aliments a escala global

El projecte ‘Construeix Valors’ de la ONGD Medicusmundi Mediterrània ha recalat a les aules del Col·legi Alcalde Fabregat de Benassal. La monitora del programa, Mònica Segura, ha explicat les fases del cicle productiu de l’alimentació als xiquets i xiquetes de primer i quart de primària.

Les sessions han consistit a mostrar l’origen dels aliments, la diferència entre l’agricultura intensiva i l’extensiva i com es transporta fins al consumidor final. “Els ensenyem el problema de la desforestació per a crear cultius; l’impacte en els territoris de poblacions indígenes llauradores dels països empobrits en els quals es troben les grans extensions de cultiu; i l’elevada explotació infantil que es produeix en l’agricultura, on es calcula que es troba un 70% del treball infantil, i les conseqüències d’això per al seu futur social i laboral” indica Segura.

Els i les menors, davant les explicacions, s’han mostrat molt participatius i han reflexionat sobre el que ocorre si xiquets i xiquetes com ells en lloc d’anar al col·legi treballen en els camps: no aprenen, augmenten les taxes d’analfabetisme i la situació es repeteix una vegada i una altra, ja que no tenen eines de canvi.
A més, el desaprofitament d’aliments mundial és molt elevat. “I això també volem que ho vegen. Que aprenguen que amb el sistema actual es generen desigualtats entre països, que el planeta està cada vegada pitjor, que es tira menjar perquè tenim massa i que, al final, el fem que generem torna als països empobrits d’on va partir augmentant els problemes que ja existeixen en ells”.

L’objectiu final “és que es facen preguntes i reflexionen”. I és que, “com diu el nom del projecte, hem de construir valors dins d’una societat que hem de canviar entre tots i, per a això, cada xicotet gest, suma”.

Aquests conceptes clau, explicats de manera senzilla perquè recalen en els xiquets i xiquetes, són després plasmats en maquetes creades amb els materials interactius de Lego Educació en les quals es mostren tant les desigualtats i problemàtiques aparegudes durant el cicle de producció com a diferents solucions i eines de canvi proporcionades pels Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) i l’Agenda 2030. Cal ressaltar que una selecció de les maquetes formarà part d’una exposició.