La producció tèxtil a estudi en el col·legi de Morella amb ‘Construeix Valors’

355
PUBLICITAT
  • Medicusmundi Mediterrània mostra a l’alumnat de cinqué de primària del CEIP Mare de Déu de Vallivana com es fabrica la roba i les desigualtats que es produeixen en cada fase del cicle productiu

El projecte ‘Construeix Valors’ de la ONGD Medicusmundi Mediterrània ha arribat al CEIP Mare de Déu de Vallivana de Morella, on els i les alumnes de cinqué de primària aprenen, en quatre sessions, sobre el cicle productiu de la roba, des de l’extracció dels materials fins a la compra pel consumidor final i la deixalla de les peces que ja no agraden o no es volen. Les sessions, en les quals es combinen la teoria i la pràctica, pretenen conscienciar sobre els processos de producció, les desigualtats existents i la necessitat efectiva de canvi a través de l’Agenda 2030 i els Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Organització de les Nacions Unides (ONU).

Així, la primera part ha consistit a mostrar d’on s’extrauen les matèries primeres amb les quals es crea la roba, en aquest cas el cotó, i qui són normalment els encarregats de treballar en la terra i a les fàbriques on es creen els teixits i les peces. Els xiquets i xiquetes han aprés que tota aquesta fase sol realitzar-se en països empobrits amb mà d’obra barata, generalment infantil, impedint el seu desenvolupament educatiu, social i econòmic. També s’ha explicat la contaminació produïda per la fabricació de la roba: els tints que s’usen en les peces per a donar-los el color que el client voldrà acaben en els rius contaminant les seues aigües i el transport en cada fase, ja siga marítim, aeri o terrestre, va sumant contaminació ambiental i de l’aire. Una contaminació que, com bé ha conclòs l’alumnat del Mare de Déu de Vallivana, ocasiona importants conseqüències en el medi ambient i en la salut. En les següents sessions aniran un pas més enllà i coneixeran que ocorre amb les peces una vegada arriben al consumidor final: botigues abarrotades i abocadors plens per la sobrecompra de productes. Finalment, aplicaran els ODS per a buscar solucions de canvi real en les diferents parts del cicle productiu.

Després de la part més teòrica, els xiquets i xiquetes han creat maquetes per a plasmar l’aprés. Gràcies als materials interactius de Lego Educació, han pogut donar forma a les seues idees i, en unes setmanes, eixos coneixements arribaran a totes les persones que visiten l’exposició de maquetes escolars de ‘Construeix Valors’ amb treballs de les comarques del Maestrat i Els Ports. Entre les maquetes es troben els mitjans de transport, com un avió, un vaixell o un tren; una fàbrica amb mà d’obra infantil en contrast amb una escola buida; un camp de cotó i un riu contaminat pels tints.