Restauren les pintures murals l’Avellà de Catí

746
Restauració de l'Avellà a Catí
Restauració de l'Avellà a Catí
PUBLICITAT

La Diputació de Castelló incorpora la restauració de la coneguda com ‘la Capella Sixtina del Maestrat’, l’Ermita de la Mare de Déu de l´Avellà de Catí, al seu ambiciós impuls al turisme cultural de la província com a via de desenvolupament i generació de noves oportunitats de futur en els municipis de la província, especialment en les zones de l’interior. El president de la Diputació, Javier Moliner, ha presentat avui les pintures de l´ Avellà de Catí com una nova fita del treball de recuperació patrimonial que realitza el Govern Provincial en els pobles de Castelló.

Moliner ha assegurat que “avui les pintures de l´Avellà recuperen tota la seua esplendor com a autèntica joia patrimonial, avui tots els castellonencs vam sumar un motiu més pel qual sentir-nos orgullosos de pertànyer a aquesta terra única. Un autèntic tresor patrimonial al que els professionals del servei de Restauració del Govern Provincial retornen amb les seues mans màgiques el seu millor estat, per a avui poder descobrir-li-ho a tots els catinecs, però també als milers de visitants que pot atraure aquesta preciosa obra d’art que deixa sorprès a tot el que la descobreix per primera vegada”.

Cal assenyalar que l’espectacular treball de restauració es correspon amb el contingut iconogràfic de l’ermita, situada a 5 quilòmetres de Catí i l’origen dels quals se situa l’any 1737. L’edifici compta amb una única nau coberta amb voltes de canó i llunetes, sense capelles laterals i les seues pintures ho completen com un element únic del barroc valencià en la nostra província.

El conjunt pictòric va ser encarregat pel pare Francisco Celma al pintor Pascual Mespletera, procedent de Sant Mateu, i la realització del qual li portaria fins a l’any 1750. L’obra d’aquest autor pertany a l’escola valenciana del barroc, influenciada per l’obra d’Antonio Palomino en l’Església dels Santos Juanes de València. Les pintures del trasaltar i el Camarín van ser encarregades al pintor catinenc Francesc Blasco.

Treball de restauració
Cal tenir en compte que els dos panells murals de l’ermita es trobaven en un avançat estat de deterioració amb un alt percentatge de pèrdua pictòrica i imminent perill de despreniment i que ara s’ha esmenat amb aquests minuciosos treballs que han donat lloc a una espectacular recuperació.

“Avui les pintures de l´Avellà recuperen la seua estabilitat, la seua lectura estètica i la seua pervivència futura. Avui aquest tresor es reforça no solament com un element d’orgull sinó com un gran reclam per a conèixer aquesta preciosa zona del nostre interior”, ha assenyalat el president.

El Servei de Restauració de la Diputació ha dut a terme un minuciós treball per a, en primer lloc, estabilitzar la unitat estructural de l’obra per a evitar despreniments i retornar la lectura estètica per a la seua millor comprensió. La pèrdua d’informació s’ha resolt en funció de la zona afectada, un laboriós treball per al qual s’han utilitzat fotografies antigues de l’ermita, referències bibliogràfiques de la iconografia tant de l’ermita com d’autors coetanis i les característiques de la pròpia obra.

Fer del patrimoni un actiu de futur per als pobles
El treball desenvolupat per la Diputació en aquest emblemàtic lloc es correspon amb la important aposta del Govern Provincial per recuperar el patrimoni provincial com un actiu turístic i de desenvolupament al servei dels pobles.

Un treball que contribueix a més a la divulgació de la història dels municipis i el màxim exponent dels quals es correspon amb la tercera edició de l’exposició d’art sacre restaurat ‘La Llum de la Memòria’ que ha sigut recentment inaugurada en les seues tres seus de Caudiel i Xèrica.