La Diputació ha presentat la nova imatge corporativa de la institució provincial amb un logo pròxim, atractiu, fidel als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i que evoca la intermunicipalitat dels ajuntaments de la província. La proposta ha sigut la guanyadora del concurs convocat, del que han resultat guanyadors el grup format per Arc Estudi Disseny, de Morella, i Estudi de Disseny Joan Rojeski Cooperativa, de Castelló. Es renova així el logo que s’utilitza des dede 1.992.
En el concurs s’ha valorat la capacitat de la proposta de transmetre la marca de la Diputació de Castelló i la unió entre ajuntaments, així com la transmissió d’una imatge de la Diputació del segle XXI, el valor artístic i simbòlic i la capacitat d’adaptació a diferents missatges, àmbits i suports.
El president de la Diputació de Castelló, José Martí, ha assenyalat: «Hem buscat una nova marca que, a més de mostrar la proximitat i dedicació a tots els municipis de la província que acull la Diputació, transmeta la convicció en l’alineació amb els ODS que l’Agenda 2030 marca com a full de ruta per a avançar cap a territoris més inclusius, segurs, sostenibles i resilients».
Els representants dels estudis guanyadors, Jorge Querol i Jordi Olucha, han explicat que la proposta de disseny centra la seua natura en tres conceptes clau que serveixen com a base creativa: la presència de l’escut de la província de Castelló, la flexibilitat de la Diputació per arribar a tots els municipis i la força simbòlica del concepte ‘casa’.
Nou disseny
La nova imatge connota proximitat i dedicació als municipis, trasllada els valors d’inclusió, sostenibilitat, resiliència i seguretat, on les persones són el centre de totes les accions, i admet la identificació de diferents serveis, departaments i seccions.
A l’hora de dissenyar un escut elegant, atractiu, inclusiu i efectiu es va ficar el focus d’atenció en els elements que s’havien de mantenir de l’actual escut de la província de Castelló. Aquests elements van resultar ser la corona, el castell i la senyera. Sumat a això, es va trobar interessant conservar la forma tan característica amb la que acaba aquest escut i adaptar-la al nou. Tenint aquestes premisses presents vam començar a remodelar els elements que es volien mantenir buscant sempre la simplificació d’aquests, per acabar amb un símbol senzill, net i minimalista.
A la part superior està la corona formada per tres torres o cases. En aquest punt hi ha una doble interpretació intencionada: corona amb les torres del castell de l’escut o corona amb la unió de cases que representen les llars dels pobles que conformen la província. Amb la primera opció es manté l’element de l’escut i amb la segona interpretació es conserven les cases de la imatge de la Diputació de Castelló fins al moment, alhora que es dona a entendre que aquesta institució està al costat dels 135 municipis i s’identifica com a entitat propera amb els habitants de la província.
Les franges de la senyera s’han ubicat en diagonal per a fer la sensació d’abraçar fent que parega que la Diputació abraça les seues localitats i mostrant la seua flexibilitat. També es pot veure un efecte envoltant que dona a entendre que la Diputació és una entitat completa amb totes les seccions i departaments que la formen i tots els serveis que ofereix. Aquesta inclinació de les franges crea un espai entre aquestes i la corona que transmet una institució oberta a canvis, oberta a la ciutadania, etc. A la part inferior s’observa un triangle invertit que s’ha col·locat per a no perdre la forma característica de l’escut.
Finalment, la part escrita se centra en una llegibilitat clara i en un equilibri visual indispensable amb el símbol. És una tipografia molt adequada per a la marca de la Diputació de Castelló perquè la seua llegibilitat serà molt útil en les múltiples aplicacions i ubicacions en les quals s’utilitzarà i facilita la interpretació de l’entitat com a organisme proper i modern.