– El pressupost de l’obra ascendeix a 39,89 milions d’euros
– El port del Querol connecta les comarques del Maestrat i dels Ports amb la del Baix Aragó
El Ministeri de Foment, segons ha anunciat al Boletín Oficial del Estado (BOE), ha adjudicat les obres de “Condicionament del Port del Querol. N-232, p.p.k.k. 46+300 al 54+900. Tram: Barranc de la Bota– Mas de la Torreta” per un import de 39,89 milions d’euros.
El port del Querol, en la carretera N-232, és la principal via de comunicació entre les comarques castellonenques del Maestrat i dels Ports i l’aragonesa del Baix Aragó.
Les obres adjudicades preveuen la construcció d’una carretera de nou traçat amb l’objectiu de millorar la capacitat, funcionalitat i seguretat vial de la carretera actual, així com disminuir els temps de recorregut. Aquestes obres se sumaran a les properes que el Ministeri està executant actualment a Terol per a millorar la carretera N-232 entre el límit provincial amb Castelló i la intersecció a Ráfales, amb objectius similars.
Característiques tècniques
El traçat, de 7,75 km de longitud, discorre en les proximitats del corredor ocupat actualment per la N-232, en el tram comprès entre els quilòmetres 46,3 i 54,9, creuant les muntanyes de Vallivana (Port de Querol), desenvolupant-se íntegrament pel terme municipal de Morella.
La nova carretera comptarà amb una calçada de 2 a 3 carrils (1 carril per sentit més un carril addicional en rampa per a vehicles lents en l’ascens al port de Querol), vorals d’1,5 m i bermes d’1 m en desmunt i 1,3 m en terraplè.
Es projecta un únic enllaç, l’enllaç de Vallibona, que connectarà amb l’antiga nacional (que funcionarà com a via de servei) i amb la carretera autonòmica CV-111.
El nombre total d’estructures projectades és de dotze, de les quals vuit són viaductes (destaca el viaducte del Barranc de la Bota, amb 432 m de longitud), un pas superior, dos passos inferiors i un fals túnel de 42,5 m de longitud. També es projecta el túnel de Querol, de 195 m de longitud.
Integració ambiental
Per a garantir la integració ambiental de l’obra destaquen mesures com:
– Adaptació d’estructures, túnels i obres de drenatge al pas de fauna, i construcció d’un pas inferior específic.
– Integració paisatgística: construcció de murs ecològics, realització de plantacions en talusos, etc.
– Instal·lació de 250 m de pantalla acústica fonoabsorbent.
– Control arqueològic de tots els moviments de terres.
– Trasformació de part de l’antiga carretera N-232 en camí rural.
Les mesures d’integració ambiental suposen aproximadament un 15% del pressupost de les obra.