Esperança i conciliació en el Centre de Dia d’Atzeneta

1683
PUBLICITAT

En les últimes setmanes, la vida i la quotidianitat han anat tornant al dia a dia després del cessament de l’Estat d’Alarma i la fi del confinament. A Atzeneta del Maestrat i voltants, aquest canvi ha suposat la reobertura de serveis tan essencials com és el Centre de Dia d’atenció a persones majors.

Aquest punt d’atenció i ajuda a la conciliació laboral i familiar, va reobrir les seues portes oficialment el passat 11 de novembre de 2019 després de diversos anys tancat. El passat 15 de juny va tornar a la seua activitat després del confinament. Pertanyent a la xarxa de Centres públics de la Generalitat Valenciana és gestionat per CLECE.

Cada dia, acudeixen al Centre 15 persones majors de 60 anys amb alguna mena de dependència. D’aquesta manera, de dilluns a divendres en horari de 8h a 20h, reben assistència sanitària, psicològica o motriu fora de la llar familiar. Cal assenyalar, que alguns dels usuaris i usuàries, encara viuen sols, de manera que el temps en el Centre de Dia els ajuda a mantindre el contacte social.

Segons indica Elena Castillo, directora del Centre, “el nostre objectiu general és millorar la qualitat de vida de la gent gran dependent i de la seua família cuidadora per a facilitar la permanència en el domicili habitual, rebent una atenció professional integral adequada a les seues necessitats i des d’una visió biopsicosocial integradora”.

Perquè siga possible, el Centre d’Atzeneta compta amb un equip interdisciplinari de 19 persones format per direcció, metge, infermera, psicòloga, fisioterapeuta, treballadora social i Tasoc (tècnic en animació sociocultural), auxiliars d’infermeria, conductors, neteja, manteniment, cuinera i marmitona.

Indicar que, actualment, hi ha disponibles places en el Centre, ja que només estan cobertes la meitat. Dels 15 usuaris i usuàries, les edats de les quals estan compreses entre els 64 i els 94 anys, 12 són residents en Atzeneta, 1 usuària és de Benafigos i 2 usuaris procedeixen de Vall d’Alba.

-La nova normalitat

El dilluns 15 de juny, les portes del Centre de Dia van tornar a obrir-se després de l’Estat d’Alarma. Ressaltar que, encara que no haja sigut possible l’atenció presencial, durant el confinament s’ha mantingut contacte directe amb usuaris i familiars via telefònica.

Ara, la volta ha sigut amb totes les mesures de seguretat recomanades enfront de la Covid19. Castillo indica que “abans de tornar al centre s’ha realitzat el test ràpid (test capil·lar) per part de l’empresa CLECE tant a usuaris com treballadors. Sent els resultats negatius”. A més, “la volta ha sigut de manera escalonada per a facilitar l’adaptació dels usuaris al centre i afavorir així l’anàlisi de les seues necessitats després del període de confinament”

Per a evitar contagis i assegurar la distància de seguretat entre persones, s’han creat 3 grups de treball amb 5 persones cadascun. D’aquesta manera, totes les activitats, inclosos el desdejuni, el dinar i el berenar, es realitzen en aqueixos tres grups i s’eviten els contactes amb la resta. També s’han establit horaris per als passejos i per al gimnàs i s’han preparat activitats individuals i amb material personalitzat per a cada usuari. Tampoc oblidar el gel desinfectant i la higiene de mans. També es pren la temperatura dues vegades al dia. Des del Centre s’han prenen totes les mesures perquè els contactes siguen el més reduïts possibles i la higiene òptima i repetida.

Quant als desplaçaments, s’han creat 4 rutes, amb dues furgonetes i dos conductors per a evitar els contactes innecessaris. Indicar que les furgonetes es desinfecten després de cada ruta. Les entrades i eixides també són diferenciades, ja que treballadors i usuaris usen portes diferents on es netegen les sabates i es pren la temperatura.

La volta, segons ressalta Elena Castillo, ha sigut molt ben acollida pels usuaris i usuàries els qui volien tornar al Centre i a la rutina adquirida, no obstant això, els agradaria poder reunir-se tots encara que comprenen que amb la situació actual no és possible.

-Comunicació “online”

L’empresa gestora del Centre, CLECE, ha posat en marxa “Wappasenior”, una aplicació mòbil per a evitar l’ús del paper amb la qual es manté un contacte directe amb les famílies, les qui es mantenen així informades sobre totes les activitats i novetats del Centre de Dia.