‘El Perxi’, la nova revista digital col·laborativa entre tot l’alumnat de l’IES Vilafranca

182
Foto d'arxiu. IES Vilafranca.

L’institut de Vilafranca, localitat de la comarca dels Ports, ha creat un nou mitjà de comunicació digital en el que els i les alumnes del centre tenen una participació activa a l’hora de difondre totes les novetats de la comunitat educativa que els envolta.

Tot i això, la voluntat creativa de ‘El Perxi‘ no s’enfoca exclusivament a escriure sobre l’ensenyança, ja que, com descriu un dels seus fundadors i professor de l’institut, Xavi Ripollés, «el nostre alumnat està molt lligat a tota la societat que l’envolta i volem que la revista continga més informació sobre l’ecosistema propi dels i les alumnes».

Pàgina principal del mitjà de comunicació ‘El Perxi’

La revista ‘El Perxi’ ha nascut enguany com una iniciativa educativa que fomenta la creativitat i la implicació de l’alumnat. La temàtica dels continguts és oberta, tot i que existeix un lligam entre totes les varietats de seccions i formats: ser conscients del marc social del qual s’envolten. Així, el portal digital conté entrevistes a la secció de ‘Gent d’ací i que passa per ací’; articles d’opinió a ‘Tu opines’; imatges expressives amb ‘Fotoperiodisme’; o també tasques divulgatives sobre les activitats que es realitzen en el seu dia a dia amb ‘Què fem a classe’ o ‘Sortim del centre’.

És a dir, un ventall d’informacions que mostren una cara mai vista dels centres educatius i «que intenta traslladar el que fem a classe a la vida activa del nostre alumnat», afirma Ripollés, qui realitza tasques de correcció a les diferents peces. ‘El Perxi’ no te un consell de direcció usual, sinó que es realitzen reunions assembleàries en les que tots opinen i es trien les millors opcions. Un cas que defineix la direcció d’aquest projecte és que el mateix institut treballa per diferents comissions de professors i professors que s’encarreguen de diferents tasques, i aquest diari forma part de la Comissió de lingüística.

Portada de la secció ‘Què fem a classe?’

«Aquesta revista era un projecte que teníem en ment des de fa molts anys perquè podem practicar el que estudiem a classes amb tasques pròpies del món real», defensa Ripollés, qui també fa referència al fet que la majoria dels estudiants que treballen la revista són els i les alumnes de primer de l’ESO, doncs els continguts que estudien «estan més relacionats amb el periodisme». ‘El Perxi’ és una iniciativa, per tant, que treballa en vessants complementàries: es practiquen els fonaments teòrics de la llengua, i s’encoratja als alumnes a prosseguir en la seua formació lingüística. En tot cas, «vist el resultat, la nostra intenció és continuar amb aquest projecte molts anys», conclou Xavi Ripollés.