Millorar el benestar emocional i prevenir la depressió en joves entre 16 i 22 anys és el principal objectiu de MyMoodCoach, una app desenvolupada per un equip europeu d’investigació, en el qual participa el Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló. La investigació requereix la contribució dels joves en aquesta franja d’edat per a avaluar la seua eficàcia i per a això els ofereix eines per a gestionar les seues habilitats emocionals i inclou alguna remuneració monetària.
MyMoodCoach ofereix una sèrie d’estratègies d’avaluació i tractament que permeten als joves millorar la comprensió de les emocions i potenciar les habilitats emocionals perquè ha sigut dissenyada per científics i científiques d’una dotzena d’institucions europees per a afavorir la intel·ligència emocional, augmentar la confiança i reduir la preocupació. El desenvolupament tècnic ha sigut realitzat per Monsenso, una empresa dedicada al camp de l’e-salut que treballa amb aplicacions mòbils per a la prevenció i el tractament dels trastorns mentals.
A través de MyMoodCoach, els joves tenen la possibilitat de monitorar i aprendre sobre les seues respostes emocionals en la seua vida diària. Per a això, l’app compta amb una sèrie d’eines basades en el denominat Ecological Momentary Assessment (EMA), que és l’avaluació de la conducta o dels estats afectius quotidians en el moment que es produeixen que permeten a l’aplicació oferir estratègies personalitzades d’acord amb les respostes proporcionades per usuaris i usuàries.
L’app inclou diferents eines, com el Monitor Emocional que ajuda a registrar l’estat emocional de manera diària o un Explorador d’Emocions que permet descriure com se sent l’usuari o usuària, on es troba, amb qui està, què està fent o pensant, amb menús ràpids de tot just un minut. Els avantatges són que, després d’haver registrat durant algun temps les emocions o estats emocionals, l’usuari aprèn sobre les circumstàncies que influeixen en el seu estat d’ànim per a entendre com afrontar-les.
Aquestes estratègies tenen com a propòsit la millora de l’aptitud emocional, és a dir, les habilitats per a comprendre i manejar les emocions amb la finalitat de potenciar aspectes com el benestar mental, les relacions socials o la satisfacció acadèmica i laboral. A més, l’app aplica estratègies d’intervenció en funció del perfil de cada usuari a través de l’avaluació de diferents aspectes com la competència emocional o els nivells de malestar psicològic, presents en l’avaluació inicial i també permet realitzar avaluacions periòdiques per a analitzar la seua eficàcia. Els joves interessats a provar l’aplicació i participar en l’estudi poden obtenir més informació o inscriure-s’hi en: https://www.mymoodcoach.com/?lang=es
Les investigadores del Laboratori de Psicologia i Tecnologia de l’UJI que han participat en el desenvolupament de l’aplicació mòbil formen part d’un equip investigador de dotze institucions europees de vuit països del projecte «Assessing and Enhancing Emotional Competence for Well-Being (ECoWeB)», concedit en la convocatòria Horitzó 2020, i en el qual se cerquen solucions basades en les tecnologies de la informació i la comunicació per a la prevenció i millora dels trastorns mentals en població adolescent i adults joves. L’estudi està liderat per la University of Exeter del Regne Unit.
L’objectiu és millorar la promoció de la salut mental en població en risc desenvolupant i sotmetent a prova una aplicació mòbil que permeta avaluar els dèficits en competència emocional, així com augmentar-la en adolescents i adults joves. A través d’aquesta eina tecnològica d’avantguarda es pretén augmentar de manera eficaç i eficient la resiliència, la capacitat d’afrontament cap a l’adversitat, i, en suma, promoure la salut i el benestar.
Per a això, l’equip d’investigació durà a terme dos estudis empírics centrats en adolescents i adults joves entre 16 i 22 anys. El primer, denominat PROMOTE Trial, avalua l’eficàcia de l’app per a millorar de la salut i el benestar psicològic en joves sense indicadors de psicopatologia ni dèficits en competència emocional. I el segon, PREVENT Trial, analitzarà l’eficàcia de l’app en la reducció de la incidència de la depressió en joves amb el risc de psicopatologia i dèficits en competència emocional.
El LabPsiTec participa en diferents tasques del projecte i és responsable de la posada en marxa i el manteniment del pla de disseminació i implementació del projecte, així com en la coordinació del Consell Assessor de la Joventut (Youth Advisory Board). Coordinat per la catedràtica de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics Azucena García-Palacios, el LabPsiTec compta amb gran experiència en la participació en projectes d’investigació europea, i n’ha col·laborat en una desena.