Nota de premsa de la Generalitat Valenciana
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha anunciat que abans de l’estiu, “el Consell aprovarà un decret d’ajudes específiques perquè els ajuntaments amb risc de despoblament tinguen un sistema de transport a la demanda que s’adapti a les necessitats, els horaris i la singularitat d’aquests municipis i dels seus veïns i veïnes”.
Segons ha explicat el conseller, a aquesta primera fase per solucionar els problemes de mobilitat dels petits municipis sobretot de l’interior, li seguirà una segona que consistirà que la Generalitat posi en marxa el proper any, un sistema de transport a la demanda global per a tota la Comunitat.
Com ha assenyalat, “molts veïns i veïnes de molts municipis petits de la Comunitat Valenciana, especialment de l’interior de la província de Castelló, tenen un problema de mobilitat molt seriós per acudir als centres de salut o per fer gestions administratives a la capital de la comarca o de la província”.
Davant d’aquesta situació, Arcadi Espanya ha destacat que “la Generalitat ha de fer un pas endavant que s’ha estructurat en dues fases, una primera amb el decret d’ajuts als ajuntaments i la segona, amb un sistema de transport a la demanda” global per a la Comunitat”.
Així mateix, el titular de Transport del Consell ha apuntat que “per dur a terme aquestes dues fases i resoldre aquests problemes de mobilitat a molts municipis petits, la Conselleria de Política Territorial ja ha elaborat un estudi que analitza la situació a la Comunitat Valenciana i també a altres llocs d’Espanya on aquest sistema de transport a la demanda ja està desenvolupat”.
L’informe que ha elaborat la Conselleria proposa un servei de transport compartit a demanda en vehicles de fins a 9 places, amb parades i horaris en funció de la demanda des del nucli de població fins a la capçalera comarcal o els centres sanitaris de referència dins de l’àmbit definit .
Aquest servei estaria subvencionat en dies laborables de dilluns a divendres i el sistema de reserva i d’anul·lació es podria fer a través de trucades de telèfon o mitjans telemàtics, amb una antelació mínima.
També s’indica que el servei es podria prestar únicament dins de les franges horàries on no suposi competència directa per a les expedicions previstes a l’horari vigent del transport regular que tingui autoritzada aquesta mateixa connexió entre les parades d’origen i destí. La tarifa als usuaris i usuàries es basaria en la que hagués correspost a un transport regular amb autobús.
Igualment s’estima que hi ha una població de més de 161.300 persones amb necessitats de fer desplaçaments sanitaris o administratius, per exemple, de manera més senzilla, còmoda i accessible.
El titular de Mobilitat del Consell s’ha reunit a Castelló, amb la secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible, María Pérez, i les directores generals de l’Agenda Valenciana Antidespoblament, Jeannette Segarra, i d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible , Roser Obrer, per analitzar l’informe sobre el transport a la demanda, elaborat per la Conselleria.