El Col·legi Blasc d’Alagó de Vilafranca es consciencia amb ‘Construeix Valors’

240
PUBLICITAT
  • – El projecte educatiu de Medicusmundi Mediterrània dona a conéixer la importància del desenvolupament sostenible

‘Construeix Valors’, iniciativa de la ONGD Medicusmundi Mediterrània, ha arribat a l’alumnat de quart de primària del CEIP Blasc d’Alagó de Vilafranca. Els xiquets i xiquetes participen en quatre sessions a l’aula basades en la metodologia aprenentatge-servei en les quals aprenen les fases del cicle productiu dels aparells electrònics i les desigualtats socials i econòmiques produïdes en la seua realització.

Quatre hores en les quals les monitores de ‘Construeix Valors’, Mònica Segura i María Lugo, mostren a l’alumnat la importància del desenvolupament sostenible i el canvi en el sistema actual. Així, les dues primeres sessions, ja realitzades, s’han centrat en ensenyar com i on s’extrauen les matèries primeres per a confeccionar els dispositius electrònics, i les seues repercussions negatives als països empobrits. “L’alumnat ha vist com els xiquets i xiquetes d’aquests països han de treballar en l’extracció dels minerals, la qual cosa els impedeix anar al col·legi. Amb això, busquem crear consciència en ells i elles i que vegen la importància de cada acte. Pel seu compte, han reflexionat i han arribat a la conclusió que si els xiquets i xiquetes d’eixos països no estudien i obtenen una formació, quan cresquen serà més fàcil que els continuen explotant i que la situació no canvie” afirma Mònica Segura.

Aquestes idees apreses, les estan plasmant en maquetes creades amb els materials interactius de Lego Educació. Els xiquets i xiquetes de quart del Col·legi de Vilafranca estan treballant en diverses maquetes com un col·legi buit, sense xiquets, ja que aquests estan treballant en les mines; una mina en la qual els treballadors i treballadores són xiquets com ells; i una en la qual es mostra un riu contaminat pel procés d’extracció dels materials.

A més del procés d’extracció i les seues implicacions, “també els estem ensenyant que després de l’extracció, les matèries primeres són portades a fàbriques per a transformar-les en els productes que ens arriben a nosaltres i que tots els transports produïts fins a arribar al consumidor final generen contaminació que ens afecta a totes i tots i té efectes negatius en la nostra salut”.

Per a oferir als i les alumnes el major número d’eines al seu abast per a aconseguir un canvi efectiu d’hàbits, també se’ls ensenyen els Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) i l’Agenda 2030 pels quals s’aposta i es busca aconseguir un món més sostenible i igualitari.

Una selecció de les maquetes realitzades per l’alumnat podrà veure’s, pròximament, en una exposició conjunta de treballs de l’interior de Castelló.