Nota de premsa Generalitat Valenciana
- ‘ReDi’ és un portal col·laboratiu amb materials i eines digitals a l’abast del professorat per a treballar amb el seu alumnat en la formació a distància
- Accés a ‘ReDi’ en www.rebostdigital.gva.es
La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha posat en marxa el ‘Rebost Digital’ (ReDi), un portal col·laboratiu que arranca amb 572 recursos i eines digitals per a facilitar al professorat l’ensenyament a distància del seu alumnat davant de la situació de suspensió temporal de l’activitat acadèmica presencial a causa de la malaltia Covid-19.
El ‘ReDi’ és una iniciativa que compta amb el suport de molts professors i professores treballant en xarxa i que naix amb l’objectiu d’ajudar docents de tots els nivells educatius a acompanyar l’alumnat en la seua formació a distància.
La directora general d’Innovació Educativa i Ordenació, Margarida Castellano, explica que el ‘ReDi’ és “un repositori col·laboratiu en què el professorat pot trobar propostes de treball per a totes les etapes educatives i que ha estat dissenyat des d’unes premisses d’inclusivitat, d’innovació i de construcció de la ciutadania digital”.
A més, Castellano, subratlla que es tracta “d’un rebost viu, que creixerà i s’adaptarà amb les aportacions que ens faça arribar el professorat”. Així, el portal té un ‘mapa de calor’ per rastrejar la demanda del professorat usuari per a detectar les seues necessitats i d’aquesta manera poder renovar els continguts setmanalment i incorporar i modificar recursos.
En aquesta primera setmana de vida, el ‘ReDi’ ofereix 572 recursos digitals: 62 d’Educació Infantil, 199 de Primària, 64 d’ESO, 81 de Batxillerat, 20 d’FP, 69 de Formació de Persones Adultes (FPA), 49 d’Educació Inclusiva, més altres 28 ferramentes TIC útils per a totes les etapes.
En cada etapa educativa els materials digitals estan estructurats per assignatures i àrees de coneixement. A més, el personal del CEFIRE Artisticoexpressiu ha elaborat una sèrie de vídeos tutorials amb propostes d’Educació Física i Arts per tal d’ajudar els escolars en el confinament a casa.
El portal, atés el seu esperit col·laboratiu i participatiu, inclou la pestanya ‘Vols afegir algun recurs?’ a través de la qual el professorat pot enviar per correu electrònic (innovacio@gva.es) la seua pròpia proposta de continguts i recursos digitals, en què ha d’indicar l’etapa educativa i l’assignatura.
Decàleg per a la docència en digital
‘ReDi’ inclou també un decàleg per a la docència en digital amb 10 paraules clau que el professorat ha de tindre present a l’hora d’acompanyar l’alumnat en la formació a distància.
La primera és ‘Tria’, ja que la xarxa està plena de material i és necessari un bon criteri de selecció segons l’objectiu. “I aquesta tria és la clau de volta del ‘ReDi’: oferir al professorat tot un ventall de recursos específics per a cada etapa i assignatura”, afig Margarida Castellano.
La segona és ‘Oportunitat’. El món digital pot suposar un repte per a l’alumnat, “però no oblidem que l’element més important no és la tecnologia, sinó les relacions humanes”, explica la directora general d’Innovació Educativa i Ordenació.
En tercer lloc està ‘Qualitat’. Així, Castellano incideix en què “el ‘Rebost Digital’ prima la qualitat de les propostes per a fer atractiu el contingut curricular”.
‘Alumnat’ és el quart consell i explica que la competència digital i la tecnologia amb què compta l’alumnat a casa són molt diverses, i que, per això, cal planificar tasques assumibles, estimulants i útils.
La cinquena clau és ‘Acompanyament’. En aquest sentit, Margarida Castellano, indica que “els canals de comunicació dinàmics eviten la solitud: mantinguem com a referència el grup classe i donem ‘feedback’ a les faenes lliurades”.
El sisé punt del decàleg és ‘Avaluació’. Així, es ressalta que una avaluació quantitativa no és tan important com una qualitativa i que cal explicar a l’alumnat el procés de seguiment i la concreció d’espais i temps per al lliurament de tasques.
La setena referència és ‘Famílies’ per aprofitar al màxim els canals d’intercanvi d’informació amb les famílies i promoguem un clima educatiu positiu i seré.
‘Tecnologia’ és altre punt bàsic, ja que la necessària aposta per l’ensenyament digital a què ens obliga la suspensió temporal de les classes presencials ha de ser una oportunitat per a valorar els beneficis que l’ús de la tecnologia proporciona al procés d’ensenyament-aprenentatge, entre d’altres el foment de l’esperit crític de l’alumnat.
El nové escaló és ‘Col·laboració i coordinació’ pel fet que el treball cooperatiu en línia és bàsic: compartir amb els companys i companyes per tal de sentir-se acompanyats davant del repte digital. A més de coordinar-se perquè no hi haja excés de tasques.
El decàleg culmina amb la ‘Creativitat’, punt en el qual es demana al professorat reivindicar les activitats lúdiques: “És important donar via lliure a la creativitat i fomentar l’estat anímic positiu mentre s’està aprenent”, conclou Margarida Castellano.