Early Music Morella arranca una edició que oferirà 12 concerts, 4 conferències i un debat al voltant del paisatge sonor europeu

1144
PUBLICITAT

Notes de premsa Early Music Morella / Ajuntament de Morella

  • El dissabte 18 de juliol tindrà lloc el Bureo a la plaça de bous de Morella amb entrada gratuïta
  • Early Music Morella comptarà amb la presència de prestigioses formacions i artistes com Capella de Ministrers, Toni Aparisi, Atsuko Takano, Pablo Márquez, Robert Cases, Silke G. Schulze, Jota Martínez, Marco García de Paz i els Dimonis de Morella, entre d’altres
  • S’oferiran cursos d’interpretació de música medieval i renaixentista: flautes, cor i direcció coral, òrgan i clavicordi, violes de mà, tiorba, guitarra, cant, rondalla, kanún i oud, percussió, lutier, dansa…

Early Music Morella, Acadèmia i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, que organitza l’Associació Cultural Comes, inicia el seu projecte artístic, pedagògic i social que celebrarà del 17 al 23 de juliol. En aquesta novena edició, en la qual s’ofereixen 12 concerts, 4 conferències, una taula de debat i nombroses activitats complementàries, s’ha hagut de superar la difícil situació que ha generat la crisi de la Covid-19 per a dur a terme aquest esdeveniment cultural de referència internacional.

Sota el títol Europa, paisatge sonor del vell continent, aprofundirà en la música de grans autors del Renaixement en el qual seran protagonistes compositors com Dufay, De Rore, Cárceres, Josquin des Prés, Tinctoris, Lasso, Pisador, Palestrina o Victoria, el triangle geogràfic i cultural que conformaven Flandes amb València i Nàpols, així com amb els territoris de la Corona d’Aragó; i es combina la música culta i la tradicional plantejades des de la perspectiva de la música històrica com a segell i tret distintiu.

L’Acadèmia, un dels cursos especialitzats de música antiga més destacats d’Europa, promou l’accés a una formació d’excel·lència en el patrimoni musical antic que impartiran prestigiosos ponents i músics en actiu que també participen i actuen en un festival que es configura al voltant de temes específics dissenyats per a potenciar nous escenaris i marcs històrics sobre els quals s’articula.

Early Music Morella, una de les cites més importants de la música antiga en el panorama internacional, comptarà amb la presència de prestigioses formacions, artistes i cantants com Capella de Ministrers, dirigida per Carles Magraner, Atsuko Takano, grups de dansa i música tradicional, Pablo Márquez, Robert Cases, Silke G. Schulze, Jota Martínez, el Cor Early Music Morella, dirigit per Marco García de Paz i els Dimonis de Morella, entre d’altres. Així mateix, enguany comptarà també amb conferències i un debat amb rellevants periodistes i programadors internacionals per a abordar la presència de la música històrica en els mitjans de comunicació especialitzats i generalistes.

Molts dels artistes que actuen en el festival oferiran diversos cursos d’interpretació de música medieval i renaixentista: flautes, cor i direcció coral, òrgan i clavicordi, violes de mà, tiorba, guitarra…; Paloma Gutiérrez del Arroyo (cant gregorià), Maria Jonas (cant medieval), Marta Almajano (cant renaixentista i barroc), Núria Sanromà (cornetto), David Yacus (sacabutx) i Eduardo Egüez (viola de mà, tiorba i guitarra); en música tradicional impartiran classe Mara Aranda (cants del Mediterrani), Eduard Navarro (rondalla, instruments de llengüeta doble, dolçaines i cornamuses), Aziz Samsaoui (música modal i aràbiga-andalusina, kanún & oud), Yshai Afterman (percussió) i Germán Díaz (viola de roda); i en lutiers, música antiga i dansa, Jesús Reolid (construcció d’instruments), Toni Aparisi (dansa i expressió corporal), Jota Martínez (tallers i activitats per a xiquets) i David Antich i Pau Ballester (introducció a la música antiga).

Capella de Ministrers

Música Grotesca

El festival arranca amb força divendres que ve 17 de juliol amb la conferència inaugural Europa, un continent musical a càrrec de Senén Florensa, president de la Comissió Delegada de l’Institut Europeu del Mediterrani (IEMed) i ambaixador permanent d’Espanya davant l’Oficina de l’ONU i els organismes internacionals amb seu a Viena, en el Teatre Municipal a les 18.00 hores; i propostes com la de Capella de Ministrers que actuarà, en el Convent de Sant Francesc a les 20h, amb el programa Música Grotesca en el qual afrontarà un repertori basat en els suggeriments del musicòleg Pepe Rey que en les seues notes per a aquest concert exposa que “la música –que és, per definició, harmonia– ha trobat històricament un paper en el món del grotesc gràcies a la seua eterna simbiosi amb la paraula i amb el cos”.

Rey apunta al fet que el carnestoltes és “objectiu prioritari de les prohibicions eclesials” i font de la qual procedeixen quasi totes les obres que interpretarà la formació composta pels cantants Delia Agúndez (soprano), Hugo Bolívar (alt), Jorge Morata (tenor), Antonio Sabuco (baríton); els intèrprets Robert Cases (guitarra renaixentista), Carles Magraner (viola de gamba), Pau Ballester (percussió) i la col·laboració de Toni Aparisi (ballarí i actor).

El mateix dia, a l’Església de Sant Joan a les 22.30h, actuarà la japonesa Atsuko Takano al clavicordi amb el programa Al so de la dansa en el qual interpretarà obres de grans referents d’aquest instrument com Jan Pieterszoon Sweelinck, Johann Jakob Froberger, Dietrich Buxtehude, Girolamo Frescobaldi, Bernardo Pasquini, Johann Caspar Ferdinand Fischer i Johann Sebastian Bach que tancarà el concert amb Sarabanda amb Partite BWV 990, una bella peça, no gaire coneguda, en la qual demostra una gran sensibilitat i elegància.

Atsuko Takano

Patrimoni musical i comunicació

El dissabte 18 de juliol se celebrarà, a les 18.00 hores en el Teatre Municipal, una taula redona amb el títol El patrimoni musical i la seua comunicació en el segle XXI moderada pel crític musical Juan Ángel Vela del Campo i en la qual participaran els periodistes i crítics Ovidi de Cardona (El Periódico de Catalunya, Dotze Notes) i Pedro González Mira (El País, Ritme), així com els programadors internacionals Richard Lorber (Alemanya), Pawel Szczepanik (Polònia) i Anna-Katarina Schatzl (Suècia), en un debat que compta amb el suport d’Acción Cultural Española a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE).

A la vesprada, tindrà lloc una trobada de dansa i música tradicional, Bureo, en la Plaça de Bous a les 20.00 hores. Capella de Ministrers amb La dama de l’unicorn commemorarà el 500 aniversari de la mort de Rafael (Urbino 1483 – Roma 1520) amb música de l’època del genial artista italià, en el Convent de San Francisco a les 22.30h. Magraner (viola d’arc) estarà acompanyat per Elia Casanova (soprano), David Antich (flautes), Robert Cases (guitarra renaixentista i viola de mà) i Pau Ballester (percussions).

El diumenge 19 de juliol l’activitat començarà amb el concert de Pablo Márquez, A las armas: bajo el estruendo de la batalla, amb l’òrgan històric de Turull en la Basílica Arxiprestal de Morella a les 13.00 hores. La batalla, una forma musical en la qual s’afronten epopeies heroiques, va vindre acompanyada a mitjan segle XVII d’un dels canvis estructurals i morfològics més característics i destacables dels òrgans ibèrics: la trompetería horitzontal en “forma d’artilleria” o “en batalla”, com comunament se’l coneix. A la vesprada, Toni Aparisi impartirà la conferencia Danses europees del Renaixement, a les 18.00 hores.

Il Festino

L’Acadèmia CdM abordarà Il Festino d’Adriano Banchieri (1568-1634) en el convent de Sant Francesc a les 20.00h, una comèdia de 1608 composta per una col·lecció de 20 peces que recreen un festí presentat abans d’un sopar. És una obra dinàmica, divertida i marcadament satírica no sols pels seus textos còmics sinó perquè cada peça és una burla al llenguatge musical de l’època.

La formació, dirigida per Magraner i Toni Aparisi (direcció escènica), comptarà amb les cantants Carmina Sánchez i Cristina Teijeiro (sopranos), Mikel Uskola (contratenor), Matías Álvarez (tenor) i Pablo Acosta (baríton); els intèrprets, Alejandra Fernández i Mónica García (flautes); Julia Chiner i Pablo Romero (violes de gamba), Francisco López i Robert Cases (guitarra i tiorba), i Pablo Fernández Cantalapiedra (percussió).

El dilluns 20 de juliol, Paloma Gutiérrez del Arroyo realitzarà la conferència Canto Gregoriano. De los neumas a la voz al Teatre Municipal a les 18.00 hores; i Robert Cases brindarà un concert de viola de mà, Tañer de Gala, a l’església de Sant Joan a les 20.00 hores.

El dimarts 21 de juliol tindrà lloc, a càrrec de Jota Martínez, l’última de les conferències, Preámbulo Alfonsino, instrumentos para un centenario, al Teatre Municipal a les 18.00 hores; i Silke G. Schulze & Pablo Márquez oferiran Los albores de la seconda prattica a l’església de Sant Joan a les 20.00 hores.

Concert de clausura

El dimecres 22 de juliol, el Cor Early Music Morella, dirigit per Marco García de Paz, retrà homenatge a les víctimes de la Covid-19 amb el programa In memoriam en el Convent de Sant Francesc a les 20.00 hores; i la formació Oriente & Occidente amb Confluències actuarà en el Teatre Municipal a les 22.20h.

Finalment, el dijous 23 de juliol, Bassa Capella estarà al Teatre Municipal a les 12.00 hores, i al Convent de Sant Francesc tindrà lloc el concert de clausura amb la Dansa de la mort les 19.30 hores.

Early Music Morella compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acción Cultural Española a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), Turisme Comunitat Valenciana, Obra Social La Caixa, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Universitat Jaume I, Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), Institut Europeu del Mediterrani (IEMed), Confederación Española de Sociedades Musicales (CESM), Sociedad para la Educación Musical del Estado Español (SEM-EE) i Associació Ámbit.