Dj_pjr o com fer espectacle des del garatge

326
dj_pjr punxant a l'estudi

El discjòquei vilafranquí David Marin, altrament conegut com Dj_pjr, ha participat darrerament al festival de música electrònica PurePassion que s’emet a través de la plataforma Twitch.tv. La d’enguany era la 3a edició i ha reunit a quaranta-vuit discjòqueis d’arreu de l’estat. Aquesta era la primera vegada que el festival es feia de forma semipresencial amb punxadiscos actuant des de casa i altres en directe. Al llarg de tot el dia es van anar connectant centenars d’amants de la música electrònica de totes les èpoques. Marin era un dels punxadiscos convidats i va participar des del seu estudi. La seua sessió estava programada a les 17h i no va faltar a la cita.

Hores més tard, ens va convidar a la seua cabina per explicar-nos l’experiència i conèixer millor com és el món dels discjòqueis al segle XXI i després de la pandèmia.

Accedim al seu estudi a través d’una porta de garatge ubicada a la planta baixa de casa seua. A priori no sembla res més que un aparcador de cotxes com el de qualsevol de les nostres cases, també utilitzat per guardar andròmines. Tanmateix, al fons divisem unes lones subjectades per dues barres d’il·luminació. De sobte aquestes s’obren, com les cortines d’un escenari, i David ens convida a passar.

Una vegada dins i, a primera vista, ens sorprèn el muntatge que amagaven aquelles teles negres. Davant dels nostres ulls trobem dos altaveus de 2000 Watts de potència RMS, dos subwoofers, dos ordinadors, quatre tocadiscos, tres càmeres de vídeo, alguns focus d’il·luminació, una taula de mescles, una controladora de vídeo, un mesclador d’àudio, un croma verd i una taula amb diverses maletes amb més de 2000 vinils ordenats segons estils i èpoques. Semblava mentida que, en tant poc d’espai, poguera cabre tanta tecnologia.

David Marin és un home polifacètic. Compagina el seu treball a l’empresa tèxtil local amb l’afició a la música i als drons. A més, recordem que gràcies a la seva impressora 3D, Vilafranca va poder tenir mampares protectores individuals durant el temps de confinament.

La seua afició a la música es remunta a ben jove. A l’edat d’11 anys ja escoltava cassetes de Spook i de les discoteques de l’Alcora i connectava dos walkmans a través de dues clavilles per sincronitzar-los. Als 13 anys va adquirir la primera. Dos anys més tard va venir el primer tocadiscos i finalment l’amplificador i la taula de mescles. A partir d’aquí ja no va haver marxa enrere.

Els seus inicis a les cabines de les discoteques van ser a Audio Manyà, coneguda com la pallissa, de Vilafranca. També va punxar a sales com New Axis, X3, Qube o Black & Whitea l’Alcora, La Mode a Onda, a una coneguda discoteca de Traiguera i en discoteques mòbils. Tot durant la primera dècada dels 2000. I és que Marin punxa música electrònica, allò que anomenen remember dels anys 90 i 2000 mesclada amb bases de poky (subgènere sorgit del hard house britànic però que segueix la línia del hard dance). Ell mateix es defineix com a “dj random”. Les seues sessions són aleatòries i mai planificades. Per tant no hi ha mai dues funcions iguals.

La seua manera de punxar és la tradicional i més analògica sorgida de la mescla dels 4 vinils. Per tant, dintre d’aquest món tan digitalitzat, Marin segueix mantenint l’essència i la textura que donen al so els microsolcs del vinil. Ell forma part del cinc per cent de discjòqueis nostàlgics fidels al tocadiscos. I és que actualment, el 80% dels punxadiscos treballen amb música digitalitzada. No obstant això, una cinquena part d’aquests fan servir el vinil amb codi de temps. És a dir, és el disc de vinil qui controla la sincronia de l’ordinador.

dj_pjr

Ara, els discjòqueis també teletreballen

Amb l’arribada de plataformes de streaming com Twitch.tv els discjòqueis també poden teletreballar. Això vols dir que, estem assistint a una deslocalització progressiva de les sales de discoteca? Naturalment, això s’ha incrementat amb la pandèmia. Festivals com el PurePassion serveixen per donar-se a conèixer sense sortir de casa i alhora per recolzar-se els uns amb els altres. Twitch va nàixer com una eina per retransmetre en directe les partides dels videojocs, però ha esdevingut la plataforma preferida dels punxadiscos. Sembla que ofereix més possibilitats que Youtube o Facebook, no bloqueja per drets d’autor i ofereix més qualitat de so.  A més, també s’està convertint en una font d’ingressos per a molts d’ells, a través de la monetització dels canals.

Sessions musicals amb “entrada inversa”

Dj_pjr no viu directament dels diners que genera el seu canal (encara). Tanmateix allò que guanya ho inverteix en la millora del propi estudi. Ara bé, hi ha twitchers que es poden treure un sou mensual de les sessions en línia o fins i tot superar els 1000€ per actuació.

Les subscripcions, la publicitat i l’obtenció de bits és el que permet generar benefici econòmic. Els bits són la moneda pròpia de la plataforma i es tradueixen en diners. Les sessions de discjòqueis funcionen amb la filosofia de “l’entrada inversa”: si ens ha agradat l’actuació, ens ha caigut bé el dj o el volem incentivar o recolzar, li donem bits (diners) al final de l’espectacle. No difereix gens del sistema utilitzat en el món de la cultura.

Com en moltes professions actuals, la pandèmia ha fet aflorar noves maneres de treballar i de donar-se a conèixer. Si voleu conèixer més sobre David Marin i la seua música, només cal que passeu pel seu canal https://www.twitch.tv/dj_pjr. Diàriament fa sessions de dues o tres hores en directe per la vesprada i sinó, també podeu escoltar aquelles ja enregistrades.

dj_pjr al seu estudi