De talls de carreteres i transport públic, reflexió de Carles Ripollés

638
Cotxe Cazafantasmas
PUBLICITAT

L’Ajuntament de Morella acaba de comunicar que li han comunicat que durant un mes a partir de finals de setembre -no se sap quan, ojo- la carretera nacional del Cantàbric al Mediterrani estarà tallada.

Com que me’n recordo de la darrera vegada, que vaig tenir una urgència sanitària, vull dir algunes coses. L’any 2001 vaig tardar 2 hores i mitja per aplegar d’Olocau a l’Hospital de Vinaròs, perquè hi havia cinc carreteres tallades alhora. Si en comptes d’una urgència és una emergència, no ho compto.

Atés que el temps de trasllat de malalts aguts (infarts, embòlies, accidents de trànsit) ja és excessiu en circumstàncies normals, espero que les autoritats competents hagen previst un Pla Alternatiu d’Emergències Sanitàries.

I també un Pla Alternatiu de Transport Públic (i algun altre Pla que segur em despisto)

Pel que fa a les sanitàries, caldria:
-Destacar permanentment a Morella l’helicòpter-ambulància durant el període de bloqueig viari. Si ha d’atendre algú a la costa, que siguen ells qui s’esperen i no nosaltres durant eixe mes.
-Activar els protocols que teòricament hi ha entre la Generalitat i la DGA a vore si algun cop servixen per a res. Redirigir les emergències que no es puguen atendre via aèria per meteorologia cap a l’Hospital més proper per terra (el d’Alcanyís des de la majoria o el de Castelló des d’algun poble de la zona sanitària de Vinaròs si està tallat), En este cas caldria dotar alguna ambulància addicional per compensar el major temps sense ambulància en allargar-se els viatges. Cal garantir la circulació sempre per la zona d’obres de la N232 de Torredarques i Mont-roig o prevore la circul·lació per la Balma, sense que l’ambulància es trobe la carretera tallada per voladures sense avisar.

-Pel que fa al transport públic
Garantir com a mínim les connexions actuals, amb el sistema més directe possible, sense eternitzar més els viatges.
a) Circul·lació dels autobusos Morella-Castelló pel coll d’Ares i Els Rosildos sense voltar per Sant Mateu. Si no es posen d’acord les dues companyies concessionàries i l’administració pública, la circul·lació entre Ares i la Pobla Tornesa es faria en règim de porta tancada (directes) i de pas guanyaríem temps des de Morella.
b) Garantia de connexió entre els Ports i el Maestrat i el sud de Catalunya. O bé recuperant l’autobús directe Vinaròs-Morella, gran si és per Catí, o un microbús si és per la Tinança o Vallibona, o bé transbordant l’autobús de Vinaròs a l’entrador de Catí de la Rambla Carbonera (si el de Castelló va com proposo)
c) Circul·lació diària de l’autobús Morella-Alcanyís durant el període de tall viari per poder anar a Barcelona per l’interior.

Suposo que ja ho tenen tot previst i en breu ens ho explicaran.