-La Majoria es troben a l’entorn del Parc Cultural de Valltorta
-Ares i Morella són els termes municipals que més jaciments concentren
-L’Inventari recull els últims jaciments localitzats a Vilafranca i Portell
L’inventari d’abrics amb pintures rupestres a l’interior de Castelló no para de créixer. La Conselleria de Cultura ho ha actualitzat fins a arribar a 230 abrics situats en nombrosos municipis de l’interior. La majoria d’ells se situen en els pobles que integren el parc cultural de Valltorta, encara que hi han repartits per tota la província. D’ells es troba 24 a Albocàsser, 1 a Alfondeguilla, un altre a Altura, 32 a Ares del Maestrat, 1 a Atzeneta del Maestrat, un altre a Bejís, 12 a Benassal, 1 a Borriol, 6 a Catí, 3 a Cervera del Maestre, 1 a cinctorres, 2 a Cirat, 1 a Cortes d’Arenós, 16 a Culla, 2 a Espadilla, 1 a Forcall, 1 a La Mata de Morella, 3 a Pobla de Benifassà, 2 a Salzedella, 8 a Salzedella, 1 a Vall d’Uixó, 10 a Salzedella, 1 a Montanejos, 28 a Morella, 1 a Olocau del Rei, 2 a Palanques, 5 a Portell, 1 a Rossell, 4 a Sant Mateu, 4 a Serra d’En Galceran, 1 a Sorita , 23 a Tírig, 1 a vallibona, 2 a Vilafamés, 6 a Vilafranca, 6 a Vistabella, 1 a Viver, 3 a Xert, 1 a Xodos i 3 a Zucaina.
En alguns casos els abrics ja estaven catalogats, però l’inventari recull les troballes més recents com la Cova del Mas de Nassio, a Portell de Morella, que va ser presentada el passat mes de març. També ha inclòs les recents troballes presentades a Vilafranca, tant de noves coves, com les noves figures que s’han descobert en la Covatina del Barranc de les Carabasses.
En el cas de Vilafranca els arqueòlegs Dídac Román i Inés Domingo han estat els protagonistes de la troballa i els estudis. A Portell, a més d’Inés Domingo l’arqueòleg Xesco Duarte ha participat en les investigacions.
En casos com la cova dels Cavalls de Tírig o la Remígia d’Ares del Maestrat es tracta de jaciments molt estudiats, però en altres queda encara tasca per fer.
De fet la investigació no cessa. En els últims anys la falta de diners aportats per la conselleria de Cultura s’ha suplert amb el que han consignat el Ministeri de Cultura i també els propis ajuntaments.
És el cas del projecte 4D Vull que està realitzant diverses investigacions a Albocàsser, Tírig o Ares del Maestrat. En aquest cas el professor de la Universitat de Castella de la Manxa, Juan Ruiz, dirigeix treballs encaminats a conèixer l’evolució i deteriorament de les pintures mitjançant tècniques com la termofotografía o l’anàlisi mitjançant mètodes 4D. Aquest sistema aposta per monitoritzar al detall les pintures i així conèixer si es veuen afecatadas per l’estat de la roca, la vegetació o els simples elements. D’aquesta manera es pretén conèixer al detall i gairebé al moment el seu estat. A més el projecte també aposta per donar a conèixer, mitjançant sistemes de realitat augmentada, aquest art prehistòric. En aquest cas les pintures rupestres de la Valltorta de Tírig o la Remígia d’Ares es podran visualitzar a gran definició dins el programa Google Art. Serà la mateixa apliació que permet veure a gran resolució els quadres del Museu del Prado.
En els casos de Vilafranca, Portell i Tírig l’ajuda del ministeri s’ha complementat amb la dels municipis. Tots els consistoris han mostrat especial sensibilitat sobre la matèria.
-Es necessita protecció i suport a la recerca
Tots els arqueòlegs consultats apunten que el catàleg reconeix els jacciments ja coneguts. Assenyalen, però, que la investigació ha de rebre un impuls per inspeccionar noves cavitats. Tots ells estan convençuts que a les valls de l’interior, especialment al Maestrat, segueixen amagats nombrosos enclavaments amb pintures rupestres. La mostra és la troballa casual que dos veïns de Portell van realitzar fa una dècada al Mas de Nassio o la recent troballa de Vilafranca, l’emplaçament encara no s’ha donat a conèixer fins que no es protegeixi.
Incideixen els especialistes en què la investigació ha d’anar acompanyada de la difusió i també de la protecció dels jacciments mitjançant oportuns tancaments.