L’Aplec dels Ports es donarà cita aquest cap de setmana a Cinctorres. El municipi acollirà l’edició número 46 d’aquesta trobada obligatòria en el calendari dels veïns i veïnes de la comarca dels Ports. ‘La nostra essència’, lema d’aquesta edició, serà el crit que ressonarà entre les parets de Cinctorres. I és que l’essència dels Ports no s’entendria sense el seu aplec que, any rere any, reuneix gent de totes les edats d’arreu de la comarca i dels territoris veïns per viure tres dies en què la germanor, però, sobretot, la lluita i reivindicació, són els principals protagonistes.
Després de Sorita, li ha tocat a Cinctorres agafar el relleu de l’organització d’aquesta trobada per fer continuar girant la roda de l’aplec. Cinctorrans i cinctorranes fa ja un any que treballen de valent per a fer d’aquest aplec una trobada inoblidable. “Som una vintena de persones que organitzem això de manera totalment voluntària. Estem molt nerviosos, però ja tenim moltes ganes que passe. Estem molt il·lusionats i amb actitud positiva, però també som conscients que és una gran responsabilitat. Ara que s’apropa la data, et venen els nervis perquè eres més conscient de la magnitud que té tot això”, afirma Alba Barreda, presidenta de l’organització del XLVIé Aplec dels Ports. A banda de l’organització, la gent de Cinctorres ha participat activament, ja que molts han hagut de cedir els seus bancals per a aparcaments o acampades. També, molts d’ells seran voluntaris durant tot el cap de setmana col·laborant a les barres, menjador, aparcaments, etc. “Tenim quasi 400 voluntaris apuntats. No ens esperàvem tenir tants i estem molt agraïts per l’ajuda i l’interès”, afirma Alba Barreda. També, conta que han rebut l’ajuda d’altres pobles amb la cessió de materials com escenaris, caixes de tiquets, etc. Aquestes accions reafirmen un any més l’esperit de germanor, de col·laboració i de solidaritat que distingeix la comarca dels Ports.
“Un dels punts forts d’enguany és la programació, que hem intentat fer-la completa i pensada per a tots els públics”, continua la presidenta. L’Aplec arrenca el dijous a les 18:30 h amb la projecció del documental ‘La veu de les muntanyes’ a l’Oficina de Turisme. Aquesta emissió rescata la memòria de la guerrilla antifranquista als Ports i comarques veïnes, una reflexió sobre la repressió del franquisme i la justícia encara pendent.
Ja divendres, a partir de les 18 h, s’obriran dues exposicions: ‘Literatura i cançons, #Primavera Musical’ a l’Oficina de Turisme i ‘L’altra cara de la MAT’ al carrer Sant Vicent. La festa arrencarà de ple a les 19:30 h amb l’actuació del grup Pimienta Molida a l’escenari Sant Lluís. Tot seguit, la Perkutada de Morella guiarà el públic cap a l’escenari Bovalar per a la inauguració oficial de l’Aplec, a càrrec de la companyia Teatre de Caixó. A partir de les 22:30 h, Cinctorres vibrarà amb els primers grans noms del cartell musical: Bandits, Auxili, Hereus, DJ Xúquer, Kol·lectiu Estafa i Squirol DJ i Kodi.
El dissabte començarà amb esport tradicional, una exhibició de pilota valenciana, i activitats per a grans i menuts a la plaça El Pou, amb la Fireta de l’Aplec i el taller de samarretes literàries. Mentrestant, a l’escenari Sant Lluís, Trobadorets oferiran un concert familiar, i a l’Oficina de Turisme es presentarà l’informe ‘Un país en emergència lingüística’. A la vesprada, el pallasso Nandet portarà somriures amb el seu espectacle, i també es projectarà el documental ‘Negocionisme climàtic’. A partir de les 16:30 h, l’escenari Sant Lluís acollirà les actuacions de La Llavor, Essència, Garrama i Animal Sound. També a la vesprada, tindrà lloc una mostra conjunta de muixerangues a l’escenari Bovalar amb les colles de Castelló, Vinaròs i Els Ports. Finalment, la nit de dissabte promet ser molt potent amb els concerts de Jazzwoman, Pep de la Tona, La Kinky Band, DJ Cuber, Lo Puto Cat i Squirol DJ i Kodi.
L’últim dia arrencarà amb una nova jornada de la Fireta de l’Aplec i l’espectacle infantil ‘La plaça Camacuc’. A les 12 h, l’Oficina de Turisme acollirà la presentació del llibre ‘La comarca dels Ports’, a càrrec del Centre d’Estudis dels Ports. A les 14 h, el tradicional dinar popular amb paella reunirà centenars de persones al menjador. A les 16 h a l’escenari Sant Lluís serà el torn dels grups Feréstega, Toni de l’Hostal i Noèlia Llorens “Titana”. I per posar punt final a una edició carregada d’energia i reivindicació, a les 19 h tindrà lloc l’acte de cloenda i les últimes actuacions musicals amb Boom Boom Fighters & Cookah P i Batakzo, que tancaran per la porta gran aquesta edició.
Així doncs, amb un programa que uneix reivindicació, música, cultura i compromís amb la comarca, l’Aplec dels Ports torna a demostrar que és molt més que una festa: és un espai de trobada, lluita, resistència i estima pel territori. L’Aplec dels Ports és una trobada autogestionada que ja fa 46 anys es va iniciar a la Todolella, enguany li toca ser amfitrió a Cinctorres, i des de l’organització s’anima a tots i totes veïns, veïnes i visitants a acudir a aquesta cita tan especial i a col·laborar amb ella perquè l’any que ve Villores puga fer realitat el somni d’agafar el relleu i donar peu a la 47a edició.











