El passat dissabte 24 de maig, Benassal va acollir una jornada d’homenatge i memòria històrica per recordar els bombardejos que l’any 1938 van assolar l’Alt Maestrat a mans de la Legió Còndor. Els actes van tindre lloc coincidint amb el 87é aniversari d’aquells atacs, que van deixar un rastre de destrucció, mort i dolor a pobles com Albocàsser, Ares, Vilar de Canes i Benassal mateix.
La jornada va començar a la plaça de l’Ajuntament amb un acte institucional en què es van pronunciar paraules de record a les víctimes, es va plantar un til·ler com a símbol de vida i resiliència, i es va descobrir una nova placa commemorativa dins la Ruta dels Bombardejos STUKA. L’alcaldessa de Benassal, Elia García Colom, va recordar els noms de les 13 persones del poble que van perdre la vida i va destacar: “La memòria no és només un deure, sinó també una eina per construir un futur millor, de pau, de convivència i de justícia”.
Tot seguit, es va realitzar la ruta guiada per punts significatius del bombardeig, a càrrec del Grup de Recuperació de la Memòria Històrica de Benassal (GRMHB), entitat que ha estat clau en la investigació i divulgació d’aquests fets. La jornada va continuar a la vesprada amb la projecció del documental “Experiment Stuka” en format cinefòrum al Saló d’Actes Cajamar.
A través d’aquest acte, el municipi renova el seu compromís amb la memòria democràtica i l’educació en valors de pau i solidaritat. La ruta STUKA pot visitar-se també durant l’any amb visites guiades gestionades des de l’oficina de turisme.
Els actes han estat organitzats pel Grup de Recuperació de la Memòria Històrica de Benassal i Alt Maestrat Human Land, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Benassal.


