Així seràn les noves línes d’autobús des del Maestrat i Els Ports a la costa

1030
Així seràn les noves línes d'autobus des del Maestrat i Els Ports a la costa
Així seràn les noves línes d'autobus des del Maestrat i Els Ports a la costa
PUBLICITAT

La Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha tret a informació pública tres nous projectes de servei públic de transport de viatgers per carretera per a les zones de Morella, Vinaròs i la Vega Baixa, segons publica el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

Com ha explicat el director d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, aquests projectes corresponen a les futures concessions CV 001 Morella-Vinaròs-Castelló de la Plana, CV 003 Vinaròs-Castelló de la Plana i CV 215 La Vega Baixa.

La CV 001 millora la relació Morella-Vinaròs
La nova concessió CV 001 Morella-Vinaròs-Castelló atendrà a més de 45.000 habitants de les comarques dels Ports, El Baix Maestrat, l’Alt Maestrat, La Plana Alta i l’Alcalaten, per al que comptarà amb un mínim de 47 autobusos que realitzaran, aproximadament, 1.110.000 km anuals.

Aquesta proposta de servei configura set eixos de transport públic per a afavorir la connexió directa de les comarques d’interior del nord de Castelló amb la capital i amb les capçaleres comarcals més importants.

En l’escenari inicial, des de Morella fins a Castelló, hi haurà tres expedicions d’anada i volta en dia laborable, i una expedició més addicional per sentit que reforçarà el tram entre Sant Mateu i Castelló. Des de Sant Mateu a Vinaròs es realitzaran diàriament cinc expedicions per sentit, una de les quals tindrà la seua capçalera a Catí, i des d’Albocàsser fins a Benicarló hi haurà dues expedicions diàries d’anada i volta, en dies laborables, amb prolongació a Torre d’en Besora i a Culla.

El tram de Vilafranca fins a Castelló comptarà amb dues expedicions diàries d’anada i volta els dies laborables; des de Vistabella a Castelló, de dilluns a dissabte hi haurà una expedició diària d’anada i volta, i des de Borriol fins a Castelló, tretze expedicions d’anada i volta en dia laborable. Des de Morella partiran sis recorreguts que enllaçaran amb les poblacions de l’entorn i que passaran a ser dotze l’any 2020 quan s’integre el transport escolar en les línies regulars.

La confluència d’aquests eixos, a més de les línies addicionals que tenen diferents capçaleres, permetrà nivells de servei adequats per als diferents eixos pròxims a Castelló. Així, per exemple des de Vilafamés a Castelló, hi haurà cinc expedicions diàries d’anada i volta.

La coordinació d’aquests serveis a Sant Mateu, Morella, Albocàsser i la Vall d’Alba amb les línies que van cap a Castelló, Benicarló i Vinaròs permetrà la connexió de tots aquests municipis amb els seus hospitals de referència, amb l’estació de Renfe a Castelló, amb la Universitat Jaume I, i amb els principals centres administratius així com amb les dependències judicials de Castelló i Vinaròs.

També s’augmenta el nombre d’expedicions i en la relació principal, entre Albocàsser i Benicarló, es passa de 2/2 expedicions per sentit a 4/4. Entre Morella i Castelló augmenta en passar de 2/2 expedicions diàries per sentit a 3/3, i gràcies a la coordinació d’horaris a Sant Mateu, es millora la relació Morella-Vinaròs un 66,67%.

En la relació entre Castelló i Vilafamés, el nombre d’expedicions diàries augmenta de 4/4 per sentit, a 5/5. Entre Vilafranca i Castelló, pansa d’1/1 expedicions per sentit a 2/2 , i en les relacions entre Canet lo Roig-Sant Mateu, Culla-Benicarló, Castellfort-La Canà, Les Useres-Pobla Tornesa, Xodos-Atzeneta del Maestrat i Benlloch-Sierra gràcies a la integració de les línies de preferència escolar es duplica l’oferta existent.

En l’horitzó 2020, la incorporació de les línies que atendran les actuals rutes escolars, permetrà millorar l’oferta amb la qual expliquen ara la majoria de municipis, atès que la implantació d’aqueixes noves línies regulars permetrà oferir una oferta mínima per a alguns municipis d’aquest àrea que fins ara no disposen de cap tipus de servei.

D’aquesta forma poblacions amb un reduït nombre d’habitants com la Serra d’en Galceran (1.019 habitants), Rosell (1.002 habitants), Sant Rafel del Riu (483 habitants), Pobla de Benifassá (209 habitants), Serratella (99 habitants), Vallibona (81 habitants) i Herbers (49 habitants), que no disposen de cap servei de transport gestionat per la Generalitat, passaran amb la integració del transport escolar a disposar de, almenys, un servei d’anada i un altre de tornada algun dia a la setmana.

La CV 003 connecta l’aeroport de Castelló
La concessió CV 003 Vinaròs-Castelló de la Plana atendrà a 102.481 habitants, per al que comptarà amb un mínim de 22 autobusos que realitzaran, aproximadament, 1.466.000 quilòmetres anuals. A través de tres línies principals, Vinaròs-Castelló, Orpesa-Castelló i Aeroport, que compten amb diverses variants, es donarà servei a tot el corredor litoral nord amb la ciutat de Castelló i també de l’aeroport de Castelló amb els municipis costaners, oferint una longitud total de línies de 792 quilòmetres.

En el període inicial, l’oferta de servei amb què comptarà cadascuna d’aquestes línies (en dia laborable), en període d’hivern, serà: Línia de Vinaròs a Castelló, 7 expedicions d’anada i volta; línia de Benicàssim a Castelló (estació d’autobusos), 32 expedicions diàries d’anada i volta; línia de Benicàssim al Grau de Castelló, 18 expedicions diàries d’anada i 19 de tornada; línia d’Orpesa a Castelló, 10 expedicions diàries d’anada i volta; línia de Aeroport a Castelló, 1 expedició diària d’anada i volta, i línia de Aeroport a Vinaròs, 1 expedició diària d’anada i volta.

La reestructuració de les actuals línies al costat de noves línies basades en les actuals rutes escolars, permet generar sinergies i economies d’escala que comporten millores de servei com, per exemple, la comunicació directa amb l’Hospital General Universitari de Castelló, l’Hospital de Vinaròs, la UJI o l’estació de Rodalies de Renfe a Castelló.

Igualment, es planteja una reestructuració general del servei actual per a millorar les velocitats comercials. En aquest sentit s’evita que la línia de Vinaròs pare a Benicàssim i Orpesa; es crea una línia específica des d’Orpesa que dóna un servei més directe a Benicàssim amb Castelló, perllongant-se en dies lectius en totes les seues expedicions fins a la UJI, i que arribarà fins a la urbanització Torre La Sal durant l’estiu.

A més, es crea una línia més directa des de Benicàssim a Castelló, per la CV-149, la qual cosa redueix un 25% el temps de viatge. D’altra banda, la integració del nou servei escolar permetrà assegurar el transport entre les urbanitzacions i els nuclis principals de Alcossebre-Alcalà de Xivert, Torrenostra-Torreblanca, Montornés- Benicàssim.