Investigació a la Cova de la ValltortaUn equip format per Juan Francisco Ruiz, professor de la Universitat de Castella-la Manxa, Elia Quesada Martínez, especialista en art rupestre; José Pereira Uzal, programador i especialista en la documentació de patrimoni i Ramiro Alloza, químic especialista en conservació d’art rupestre, està duent a terme un ambiciós programa de recerca en les pintures rupestres de la Valltorta-Gasulla. L’objectiu és estudiar els jaciments mitjançant tècniques 4D. L’Ajuntament de Tírig impulsa aquest projecte, amb la col · laboració dels consistoris d’Albocàsser, les Coves de Vinromà, Ares del Maestrat i Ulldecona (Tarragona). De moment les investigacions s’han iniciat a la Cova dels Cavalls i Mas de d’En Josep.
Juan Francisco Ruiz, coordinador del programa de recerca “4D Valltorta Gasulla” ha assenyalat que “es tracta de projectes de conservació. No intervenim. Estem anticipant. Necessitem saber què els passa a les pintures rupestres. Ho fem amb diferents tecnologies no agressives. Sense tocar la paret. Busquem identificar l’estat de conservació de les pintures al llarg del temps. i anem comparant, per veure si hi ha hagut alteracions, modificacions, si han caigut trossos, i saber on. Tenim tècniques de comparació volumètriques, amb models 3D, fotogrametria amb un programari específic ens permet comparar models al llarg del temps. Estem identificant pèrdues a un nivell de mil · límetres cúbics “.
El treball, si té continuïtat temporal, permetrà conèixer el grau de deteriorament dels abrics i anticipar solucions. Segons explica Ruiz: “fins ara sabem que les pintures cauen. Però no a quin ritme. I ara ho podrem conèixer. Podrem analitzar en quins períodes de l’any hi ha més pèrdues, si creix vegetació i el seu procés (…) aquestes tècniques de 3D es combinen amb fotografies gigapixel. És una fotografia única, amb tot el panell de les pintures, a una resolució altíssima. Són una suma de fotos per generar una única imatge que podem tractar i veure les pintures del panell amb molt més detall. Així analitzem si hi ha hagut modificacions “.
L’objectiu és seguir amb la investigació per a realitzar una observació permanent “Si seguim endavant podem anar veient en què està canviant. També apliquem tècniques de control colorimètric, per veure que la superfície no estigui canviant per l’aparició de noves pàtines, pel desenvolupament de noves colades ”
-Divulgació
A més de l’avenç científic que suposa la utilització d’aquestes tècniques, un altre aspecte destacable és que amb les imatges s’aconseguirà la difusió de tot el patrimoni rupestre amb una qualitat fins i tot superior a la que es pot contemplar en els propis abrics. Juan Francisco Ruiz ha incidit que “amb aquestes fotografies també aconseguim que observant a la pantalla sentiras com si estiguessis davant les pintures o fins i tot millor perquè aquí no et podràs apropar al nivell de la fotografia. Són eines que ens serveixen per controlar el que passa en els llocs però tenen una perspectiva molt potent de divulgació, perquè és com si ens portéssim tot això a casa. Ho fem per a nosaltres però serà accessible per a tothom “.
-Les pintures a casa
Un cop finalitzat el treball “tindrem uns models que estaran disponibles per a una web. Així tindrà l’art rupestre a casa. Pot contribuir que la gent apreciï de debò l’art rupestre”, relata l’investigador. El procés que s’ha iniciat en Valltorta també s’està portant a terme en altres abrics “Aquesta tècnica l’estem treballant a l’arc mediterrani. Al sud d’Albacete o al Nord de Múrcia. Tenim demanat un projecte al Ministeri que inclou la Valltorta i altres d’Ulldecona “, ha explicat. La finalitat de tota la investigació és prevenir en el deteriorament de les pintures. Així ho explica el professor: “El que fem és registrar. El registre de l’art rupestre és la millor forma de conservació. Si no ho documentem demà passat es pot caure baix. I ho hem perdut tot. Amb el que fem ara podríem reconstruir l’mil·límetre cada abric “.
-Noves tècniques de presa de dades
A més de la fotografia gigapixel s’implantaran altres tècniques que permetran conèixer amb molt més detall el comportament de les pintures i les roques sobre les quals s’assenten. “En aquest projecte hem introduït fotografia multiespectral, sensible a longituds d’ona visibles i infraroges. Amb filtres busquem formes de visualització de les pintures que no es puguin apreciar a simple vista.” A més anem a aplicar tècniques de termofotografía, que s’han aplicat en Aragó, però que no s’han començat a fer a la resta. La termografia ens permet conèixer on són les zones de risc. Així veiem els llocs amb més risc de caure”.
-Recerca periòdica
Per als investigadors és clau que les administracions destinin els suficients recursos que permetin investigar durant el temps. Així ho descriu Juan Francisco Ruiz. “Ara estem en una fase de presa de dades. En altres llocs hem fet cinc fases d’preses de dades amb un interval de diferència. L’objectiu és que s’estableixi una periodicitat en la presa de dades que permeti monitoritzar en tot moment l’estat de les pintures “.