El Festival Tardor Musical de Morella, organitzat per la Fundació Cultural CdM, acollirà tres concerts de Capella de Ministrers, Robert Cases & Carles Magraner i La Maria, que estarà precedit per una actuació d’Eduard Navarro & Jota Martínez en el Centre de Dia de Morella. L’esdeveniment, que se celebrarà els dies 4, 6 i 7 de desembre, és una experiència única que celebra i posa en valor la música antiga i la tradicional com a elements vius del patrimoni cultural, i es converteix en una plataforma per a la difusió i divulgació d’aquestes músiques en la capital dels Ports, amb el suport de la Generalitat Valenciana, l’Institut Valencià de Cultura i l’Ajuntament de Morella.
La programació arrancarà amb l’actuació d’Eduard Navarro & Jota Martínez, que oferiran el programa Ecos de tradició en el Centre de Dia, el dijous 4 a les 11 h, en un concert social i exclusiu per a les persones residents en què es mostraran diversos instruments tradicionals que utilitzaran per a interpretar aquest repertori. Navarro, que ha gravat més de 40 discos, realitzat gires en 16 països i ha col·laborat amb prestigioses formacions; i Martínez, impulsor d’un projecte d’estudi i reconstrucció de més de 150 instruments de la tradició medieval espanyola i col·laborador de reputades agrupacions musicals i artistes, presentaran les possibilitats del repertori tradicional amb instruments d’època.
Capella de Ministrers oferirà el programa Miracles de nostra senyora en el Teatre Municipal de Morella el dissabte 6 a les 19 h. Per a aquest repertori, Magraner (direcció, viola i viella) comptarà amb Laia Blasco (veu), Eduard Navarro (xirimia, llaüt i cornamusa), Jota Martínez (añafil, llaüt, cítola, zanfoña i guitarra), i Miguel Ángel Orero (percussió, salteri i tintinabulum).
El repertori presentarà els miracles enfrontats des de les versions del monjo benedictí Gautier de Coinci (1177-1236), prior de l’abadia de Vic-sur-Aisne, i Alfons X el Savi (1221-1284), des de la perspectiva del contrafactum (substitució d’un text per un altre sense canvis substancials en la música), la presència de material melòdic i de tòpics lírics comuns. Així es conjugaren des de diverses perspectives melodies i temes comuns en el devenir cultural i social de l’Edat Mitjana al voltant de la Mare de Déu.
Nominada en els Premis ICMA
Capella de Ministrers, un referent internacional de la música històrica, ha sigut nominada recentment pels prestigiosos Premis Internacionals de Música Clàssica 2025 (ICMA en les seues sigles en anglés) pel seu disc Reliquiae, junt a altres 15 treballs. En total, han sigut seleccionades 307 produccions d’àudio i vídeo, en 16 categories diferents editades per 107 segells d’Europa, Àsia i Nord-amèrica, de rellevants formacions, solistes, directors, orquestres…
És el huité any consecutiu que el jurat, compost per membres d’algunes de les més reputades publicacions i mitjans especialitzats europeus, selecciona diferents treballs discogràfics de la formació valenciana, que va guanyar en la categoria de Música Antiga amb el disc Quattrocento en 2018 i amb El collar de la paloma en 2023, els considerats els Grammy de la música clàssica.
Virtuosisme i sensibilitat
Carles Magraner (viola de gamba) i Robert Cases (tiorba & guitarra) actuaran amb el programa Dolça memòria, en el Saló Gòtic de l’Ajuntament de Morella el diumenge 7 a les 12 h, en el qual els dos reconeguts músics realitzaran un recorregut íntim per la música antiga a través de la dansa, la improvisació i l’art de la variació. De les enèrgiques españoletes, jácares i tarantel·les de Ruiz de Ribayaz a les improvisacions sobre esquemes històrics com La Mi Re o les Variacions sobre Canaris, la música renaix amb la frescor del present.
El concert culminarà amb clàssics de la tradició hispànica com Guárdame las vacas, la Romanesca & folía i peces de Sanz, Dalza i Santiago de Murcia, que combinen virtuosisme i sensibilitat. Un viatge breu però intens per l’essència perdurable de la memòria musical. L’entrada per a aquest concert és lliure i gratuïta fins a completar l’aforament.
La Maria
El festival posarà el fermall d’or amb la cantant Maria Bertomeu Soria, La Maria, i Darío González (guitarra acústica), en el Teatre Municipal el diumenge a les 19 h, que oferiran el programa Robina, femení del terme robí (robí/rubí), en el qual abordarà amb la seua veu hipnòtica les cançons que inclou en el disc homònim que ha publicat enguany. El repertori estarà dividit en tres parts: la ruptura, el buit i l’enamorament (d’una mateixa), i es pot aplicar a l’amor o a qualsevol procés vital.
L’artista d’Oliva, que revoluciona el cant valencià i ha sigut guardonada amb els Premis Ovidi i Carles Santos, assumeix la tradició com la millor ferramenta per a la innovació i per a convertir la música tradicional en la més popular de les músiques. Josep Vicent Frechina exposa que La Maria, amb un sol vers, “cantava per a curar tota la seua agonia”, i es capbussa “en la foscor dels abismes personals per a eixir enfortida i acendrada”.
El musicòleg destaca que Robina “és una immersió a pulmó obert en les profunditats més tèrboles i inquietants de la ruptura emocional. Un atzarós exercici de repliegue interior, ordenació del dolor i provisió d’autocures, vehiculat a través de bellíssimes cançons en carn viva que ens guien per un itinerari de caiguda, enfonsament i reconstrucció”.
La cantant va actuar el 29 d’octubre en el funeral d’Estat en homenatge a les 237 víctimes de la DANA de l’any anterior a Espanya, celebrat en la Ciutat de les Arts i les Ciències de València amb la presència dels reis, Felip VI i Letícia, el president del Govern, Pedro Sánchez, i una nombrosa representació institucional i política. Va interpretar el tema Mon Vetlatori del seu disc L’Assumpció, una cançó que parla de pèrdua, amor i memòria i que s’ha convertit en un himne per als familiars de les víctimes.




