La Diputació de Castelló i la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló, en un estudi, conclouen que els obstacles més persistents en l’emprenedoria de la dona rural són les cures, la conciliació i la formació. Així mateix, des del punt de vista empresarial també assenyalen altres dificultats com la burocràcia i la fiscalitat.
Així es desprén del programa ‘Dones emprenedores en l’entorn rural de la província de Castelló: Diagnòstic dels obstacles i facilitadors de la seua emprenedoria i benestar’ impulsat a través d’un conveni de col·laboració entre l’administració provincial i la universitat pública de Castelló.
Per a realitzar l’estudi s’han entrevistat 30 dones d’acord amb un perfil definit per persones expertes i que foren emprenedores en un municipi rural de menys de 5.000 habitants. De les entrevistes s’extrau que alguns dels aspectes personals i socials que condicionen a la dona a l’hora d’emprendre un negoci són: la situació familiar, l’entorn social i la concepció del lideratge femení com una barrera.
El president de la institució provincial, José Martí, ha assenyalat que des de la Diputació de Castelló “aspirem a empoderar a aquestes dones perquè aconseguisquen un major lideratge i quotes de participació, per la qual cosa els resultats d’aquest estudi han de servir-nos com a guia per a continuar treballant per la igualtat”.
Tal com es recull en l’informe, les dones enquestades consideren que la responsabilitat de complir amb el rol de les cures els condiciona a l’hora de la presa de decisions respecte a la seua vida personal, professional i d’emprenedoria. Així mateix, requereixen espais de sororitat i la intervenció de les institucions per a facilitar la conciliació.
Quant als aspectes externs (econòmics i laborals) consideren que els falta formació, suport de les institucions, se senten superades per la competència i reconeixen limitacions tecnològiques i demogràfiques. Així mateix, les dones enquestades relaten que els problemes de desplaçament i la burocràcia suposa un altre escull en el desenvolupament d’un projecte.
Propostes d’acció
L’estudi inclou un apartat de propostes d’acció que venen a aportar solucions concretes que donen resposta als obstacles i situacions en l’àmbit personal, social, econòmic i laboral de les dones emprenedores rurals de la província de Castelló.
• Campanyes informatives i de sensibilització on s’associe l’emprenedoria i lideratge a les dones.
• L’ús d’un llenguatge inclusiu i visibilitzar, amb exemples, el paper fonamental de les dones en l’emprenedoria rural en àmbits educatius i convivencials.
• Formacions dirigides a dones que reflexionen sobre els aspectes del gènere.
• Oferir recursos perquè puguen donar-se processos d’associacionisme de dones emprenedores.
• Polítiques socials i projectes que desenvolupen models socials de cures compartides i de corresponsabilitat.
• Fomentar recursos locals que disminuïsquen el conflicte entre cuidar vs. desenvolupament professional i d’emprenedoria.
• Suport als negocis locals per part de l’entorn social, incloent-hi les institucions, per a fomentar l’ocupació.
• Que les administracions públiques tinguen en la seua cartera de proveïdors habituals els negocis locals.
• L’impuls de campanyes de comunicació per a visibilitzar i promocionar els negocis locals.
• El desenvolupament de programes de suport específics per a la dona, amb subvencions, i deduccions fiscals, amb assessorament especialitzat.