El Cicle Formatiu en Energies Renovables de Vilafranca camina “a bon vent”

1804
Alumant del Cicle Formatiu en Energies Removables realitzant pràctiques al taller de l'IES Vilafranca
PUBLICITAT

Al setembre del 2021 s’iniciava a l’IES Vilafranca un projecte que duia bastant temps forjant-se. El cicle formatiu de Grau Superior en Energies Renovables. Un projecte en el qual l’equip directiu del centre i l’Ajuntament de Vilafranca s’han bolcat al 100%. Aquesta era l’aposta de la Conselleria d’Educació de portar la formació en renovables en una de les zones on actualment hi ha més generació d’energia eòlica de la Comunitat Valenciana. I és que sembla que ensenyar sobre energia eòlica pot tenir més sentit a Vilafranca ja que, a escassos 10 quilòmetres del municipi, es troben els parcs eòlics d’Arriello o Folch I i II. A banda, en la posada en marxa del cicle formatiu també ha tingut molt a veure Renomar, empresa concessionària dels parcs eòlics de la comarca dels Ports.

Els principis sempre són durs. Al mes de setembre l’equip directiu, capitanejat pel director Alfonso Roig i Vicent Ortiz, tutor de primer curs i professor d’instal·lacions electrotècniques, van reconvertir l’aula d’usos múltiples en un taller des de zero. És a dir, adquirir, organitzar i classificar tot el material: taules, bancs, tamborets, material de seguretat, consumibles, taquilles, etcètera. No obstant això i com diu el refranyer popular, quan es tanca una porta s’obre una finestra. L’habilitació del taller ha servit a l’alumnat de simulació d’una situació laboral real.

Després de mes de mig curs de recorregut, les vibracions són bones i tant alumnat com professorat estan molt satisfets dels avanços assolits. Actualment el cicle formatiu compta amb 11 alumnes provinents de pobles com La Iglesuela, Mosqueruela, La Mata o Vilafranca. És cert que la matrícula a principi de curs era més elevada, però certes incompatibilitats entre treball i estudis han fet que alguns s’hagen quedat pel camí.

Tot i que la família professional del cicle formatiu és d’energia i aigua, el perfil de l’alumnat és molt variat. Trobem gent que ha acabat el batxillerat i ha optat per la rama de la formació professional, gent que busca reciclar-se professionalment, alumnat que ve de rames similars com la informàtica o l’electricitat o altres que no tenen cap experiència. El docent Vicent Ortiz afirma que ha observat “una gran evolució de tot l’alumnat des de principi de curs. S’intenta que un 80% de la meua assignatura estiga basat en projectes manipulatius, pràctics i immersius en situacions reals per fomentar la iniciativa, la creativitat i la capacitat de resolució de problemes de l’alumnat”. I és que en aquest procés d’ensenyament-aprenentatge l’alumnat esdevé actiu i el professorat exerceix el paper de guia i acompanyant facilitador de l’aprenentatge. Això s’aconsegueix creant entorns formatius d’acord amb els continguts amb l’objectiu “d’aprendre un ofici”.

I és que, contràriament a allò es creu, el cicle formatiu no està limitat només a l’energia eòlica. L’alumnat acaba amb una base sòlida d’electricitat, a més dels mòduls professionals d’energia eòlica i fotovoltaica. A banda, al final de la titulació s’obté el carnet d’instal·lador en baixa i en alta tensió i la capacitació per signar butlletins elèctrics. També s’ensenya el reglament electrotècnic de baixa tensió.

Alhora, les sortides professionals són molt polivalents perquè a més de treballar en parcs eòlics i fotovoltaics, es pot exercir l’ofici d’electricista (sector amb molta demanda actualment), instal·lador de plaques fotovoltaiques d’ús domèstic o professional, treball en subestacions i en empreses de manteniment de línies elèctriques.

Detall d’una pràctica sobre instal·lacions fotovoltaiques.

El cicle formatiu consta de 2000 hores distribuïdes en dos anys i, durant el segon any, és obligatori fer 380 hores de pràctiques en una empresa externa. El centre té contactes amb empreses com Electrificaciones La Mata, Síliter, Electra del Maestrazgo o Renomar. Aquesta darrera té la capacitat per a agafar tot l’alumnat en pràctiques i a més els ofereix la possibilitat d’obtenir la certificació GWO, imprescindible per accedir a un parc eòlic. Aquest certificat és l’estàndard formatiu per capacitar i qualificar tots els professionals o futurs professionals del sector eòlic sota unes directrius comuns en matèria de seguretat.

Pel que fa al professorat, aquest curs es compta amb dos titulars i el proper n’hi hauran tres, més un especialista de Renomar que s’encarregarà d’impartir el mòdul eòlic.

En un altre ordre de coses, molt de l’alumnat interessat en cursar aquest cicle formatiu es troba ja treballant. L’institut ofereix la possibilitat de compaginar els estudis i la feina. També hi ha la possibilitat de fer matrícula parcial i fraccionar la formació en diversos anys. Tanmateix, tot i que des del centre s’intenta estudiar cada cas particular i adaptar-se en la mesura del possible ,“la serietat és màxima ja que cal garantir una bona formació de l’alumnat i una capacitació òptima per a treballar en un sector que implica riscos importants a nivell de seguretat, com és l’electricitat”, afirma Ortiz.

Una de les iniciatives que l’alumnat del cicle, juntament amb el professorat, han posat en marxa és un perfil d’instagram anomenat @renovilafp amb l’objectiu d’informar la xarxa sobre l’avançament del projecte educatiu, novetats sobre energies renovables, aspectes tècnics i ajudes a autònoms o al sector.

@renovilafp

Cal remarcar que entre el 21 i el 30 de març estarà obert el termini d’inscripció per a les proves d’accés per al proper curs a l’IES Vilafranca. Els exàmens es duran a terme els dies 23 i 24 de maig.

Per tot això sembla que el projecte educatiu ofert des del centre vilafranquí va sobre rodes, ja que hi ha una bona coordinació entre educació-empresa. La primera promoció d’aquest il·lusionant projecte sortirà al món laboral en poc més d’un any. Serà aleshores moment de tornar a fer balanç.