Early Music Morella arranca amb Capella de Ministrers i el Cor de la Generalitat dirigits per Carles Magraner

528
Early Music Morella 2020
PUBLICITAT

El Curs i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, una de las cites més importants de la música antiga, oferirà en aquesta 10ª edició 14 concerts, 3 conferències, un debat i diverses activitats

Early Music Morella, Curs i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, que organitza l’Associació Cultural Menges, inicia el projecte artístic, pedagògic i social que desenvoluparà en diverses ubicacions històriques de la ciutat de Morella (Castelló) del 16 al 22 de juliol. La presència de rellevants formacions, intèrprets i cantants converteix aquesta cita en una de les més importants de la música antiga en el panorama internacional que en aquesta desena edició oferirà 14 concerts, 3 conferències, una taula de debat i nombroses activitats complementàries entorn del 800 aniversari d’Alfons X el Savi i l’Any Sant Xacobeo.

El festival arrencarà amb un concert de Capella de Ministrers i el Cor de la Generalitat Valenciana a l’Església Arxiprestal de Santa Maria el divendres 16 a les 19.30 h, amb el programa Santa Maria que inclou obres de les Cantigues del rei Alfons X el Savi (segle XIII), el Misteri d’Elx (segle XV), el Llibre Vermell (segles XIII-XIV) i el Cant de la Sibil·la (segle XIV-XV). Les dues formacions abordaran composicions relacionades amb l’escatologia, conjunt de creences i doctrines referents a la vida d’ultratomba, de les quals es conserven un bon número. Les més cridaneres són els planctus, que ploren la desaparició d’un personatge important de la societat civil o de l’eclesiàstica.

En l’edat mitjana també es troben composicions relacionades amb el ritual funerari, cançons d’amor i mort, conductus i motets, cants profètics i altres formes d’expressió poètic-musical com a antífones i tropos, que són un reflex de les preguntes que l’ésser humà s’ha fet sempre sobre el més enllà, sobre el sentit de la vida i de la mort, un terreny fèrtil per al pensament i les arts i un dels eixos de la religió catòlica.

Tant Capella de Ministrers, dirigida per Carles Magraner, com el Cor de la Generalitat Valenciana, per Francesc Perales, són formacions de referència en la música antiga i en l’àmbit coral, respectivament, han col·laborat en 8 discos i actuat en prestigiosos auditoris nacionals i internacionals des de la seua creació en 1987.

En aquests trenta-quatre anys, Capella de Ministrers ha treballat en la recuperació i difusió del patrimoni musical que ha rescatat i difós en més de 1.500 concerts i recollit en 63 acurats treballs discogràfics i en diverses participacions, recopilatoris i CDS promocionals. Va obtenir el prestigiós Premi Internacional de Música Clàssica (ICMA) i el Premi Carles Santos en 2018, i ha estat finalista dels Premis ICMA en 2021, entre molts altres guardons al llarg de la seva història.

El Cor de la Generalitat Valenciana, que depén de l’Institut Valencià de Cultura, és el cor titular del Palau de les Arts de València i en la seua dilatada història ha gravat discos amb prestigiosos segells i artistes com Plácido Domingo, Juan Diego Flórez, Andrea Bocelli. El seu enregistrament Verdi Domingo va ser guardonada amb el Grammy Llatí al millor àlbum de música clàssica de 2014 i ha col·laborat amb Maazel, Mehta o La Fura dels Baus i amb els principals directors valencians i espanyols, a més de Abbado, Chailly, Guérguiev, Menuhin i Rostropóvich, entre altres.

Un viatge al segle XVII
El mateix dia a l’Església de Sant Joan a les 22.30h actuarà Dèlia Agúndez & Pablo Márquez amb el programa Veus Amants en el qual proposa un viatge al segle XVII espanyol i italià. La soprano i el clavecinista abordaran obres de Claudio Monteverdi, Giralomo Frescobaldi, Barbara Strozzi, John Dowland, Jan Pieterszoon Sweelinck, Henry Purcell, Joan Cabanilles i José Marín.

Agúndez va obtenir el Títol Superior de Cant en el Conservatori del Liceu de Barcelona sota els ensenyaments de Carmen Bustamante, i és llicenciada en Història i Ciències de la Música, en Història de l’Art i posseeix un Grau en Music Business. La seua sòlida carrera musical, que abasta des de l’edat mitjana fins a les últimes avantguardes, l’ha portat a cantar per tot el món. La cacereña ha col·laborat com a solista al costat d’orquestres com la d’RTVE, Castella i Lleó, Cadaquès, la Barroca Catalana, Múrcia, Extremadura, Mitteleuropa… així com amb diverses agrupacions artístiques.

Márquez, format en els conservatoris de València, Tolosa, Amsterdam i la Haia, cursant estudis de composició, orgue, clavecín i música antiga, és organista de la Catedral de València i catedràtic de clavecín del Conservatori Superior de València. El músic valencià ha estat premiat en diversos concursos d’interpretació i composició com el Concurs Internacional d’Òrgan Buxtehude celebrat a Lübeck (Alemanya) i ha ofert nombrosos concerts a Europa, els EUA i el Japó. En 2012 crea el duo Concertant a Quattro amb la seua dona, la també organista japonesa Atsuko Takano, i en 2017 crea el seu propi ensemble de música antiga: The Cabanilles Consort.

Veus, històries de dones
El Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista prosseguirà el dissabte 17 de juliol amb Capella de Ministrers, Carles Magraner & Toni Aparisi i el programa El Llibre dels Bèsties en el Teatre Municipal a les 13 h. A la tarda es realitzarà el Bureo, trobada de música i dansa tradicional, en la plaça de Toros a les 19.30 h; i la jornada finalitzarà amb l’actuació de Patrizia Bovi amb Veus, històries de dones a l’Església de l’edifici Colomer-Zurita a les 22.30 h.

El diumenge 18, la Basílica Arxiprestal acollirà al músic Pablo Márquez en l’orgue històric de Turull amb el programa Sub tuum praesidium a les 13.00 hores. A la tarda, a l’Església Arxiprestal de Santa María a les 19:30 h, l’Acadèmia CdM actuarà amb Pianto della Madonna. Selva morale e spirituale. Claudio Monteverdi.

Egüez & Casis i Schulze
El dilluns 19 a les 19.30 hores, l’Església de l’edifici Colomer-Zurita albergarà el concert Tastar de cor de d’Eduardo Egüez & Robert Cases (vihuelas). El dimarts 20 de juliol a les 19.30 h en el CDT+i Morella – Fàbrica Giner, Silke Gwendolyn Schulze (flautes, gralla i dolçaina) interpretarà Viatjant amb Melodies. El dia finalitzarà amb Claudio Astronio (clau) i Sorvolando il Mediterraneo a l’Església de Sant Joan a les 22:30 h.

Els alumnes de Early Music Morella oferiran un Concert de cant i orgue a l’Església Arxiprestal de Santa Maria el dimecres 21 a les 19:30 h. Posteriorment, Toni Aparisi & Danza EMM posaran en escena l’espectacle Abans de la Llum en el Teatre Municipal a les 22:30 h. El dijous 22, últim dia del Early Music Morella, l’activitat començarà en el Teatre Municipal a les 12.00 h amb Bassa capella, que brindarà l’alumnat de cant, polifonia, vihuelas, guitarres i violes. Per a finalitzar, en la Basílica Arxiprestal de Santa Maria tindrà lloc el concert de clausura, La dansa de la mort, amb cant gregorià, polifonia, cants mediterranis i corals, percussió i la Colla de Música Tradicional.

Conferències, debat i activitats
Al llarg del festival hi haurà conferències en el Teatre Municipal, a les 17.30 h, a càrrec de Manuel Pedro Ferreira, Noves perspectives sobre les Cantigues de Santa María (dissabte 16, en línia); Paloma Gutiérrez del Rierol, Cantigues, miracles i miniatures del còdex ric (diumenge 18); i Jota Martínez, Instruments per a lloar a Santa María (dilluns 19).

Així mateix, Early Music Morella albergarà un debat (dissabte 17) amb el títol Música antiga, aquí i ara, coordinat per Juan Ángel Vela del Camp, comentarista cultural en diversos mitjans com El País, Cadena Ser o Canal Plus i Premi de la Crítica del Fons de Cultura de Salzburg, que estarà acompanyat per destacats periodistes i crítics musicals com Maricel Chavarría (La Vanguardia), Alberto González Lapuente (ABC i RNE) i Eduardo Torrico (Scherzo).

El festival comptarà amb la presència dels programadors internacionals Claudio Astronio, Festival Antiqua, Bozen Festival Bozen (Itàlia) i Brigitte Lesne, Centri de Musique Médiévale de Paris (França), una iniciativa que compta amb el suport d’Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE). En aquesta intensa setmana, també hi haurà actuacions per a gaudir de les músiques renaixentistes europees i visites guiades, exposicions, jam sessions, tallers de difusió de la música antiga entre joves, majors i col·lectius desfavorits en el seu vessant social.

Early Music Morella, membre de VEM (València Early Music Festivals), REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne), Mediterranew Musix i Festclásica, compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Turisme Comunitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), Turisme Comunitat Valenciana, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), Xacobeo 2021, Universitat Jaume I, Fundació Baleària, Institut Europeu del Mediterrani (IEMed), Confederació Espanyola de Societats Musicals (CESM), Societat per a l’Educació Musical de l’Estat Espanyol (SEM-*EE) i Associació Ámbit.