L’UJI impulsa un programa pioner de pràctiques duals en escoles rurals en els graus de magisteri

747
PUBLICITAT

Nota de premsa de la Universitat Jaume I

Quasi 250 estudiants dels graus de Mestre o Mestra en Educació Infantil i en Educació Primària de la Universitat Jaume I realitzaran per primera vegada pràctiques duals en escoles rurals de la província de Castelló. Es tracta d’un pràcticum pioner en la universitat espanyola, recollit en el pla d’estudis dels dos graus com una de les assignatures obligatòries de 2n curs. La formació pràctica dual de l’alumnat es complementarà el curs següent amb estades en centres d’alta diversitat i, ja en 4t, amb pràctiques en col·legis de lliure elecció i la possibilitat d’especialització en educació física, música o anglès.

Aquest pràcticum dual en escoles rurals s’ha adaptat a la COVID-19 pel que, aquest curs, seran quatre setmanes d’estada en col·legis, el 50% de la presencialitat prevista en un curs sense restriccions per la pandèmia. El programa està coordinat pels vicedegans Jesús Gil i Jorge Martí, juntament amb els responsables de pràctiques de les comissions de titulació dels graus, i compta amb el suport de la Conselleria d’Educació a través de la comissió mixta, presidida per la inspectora María José Arnau i que integra representats dels i les mestres.

En total, 244 estudiants participaran en aquest programa formatiu innovador que inclou pràctiques en escoles i aularis de més de mig centenar de municipis, entre ells, 37 amb menys de 3.000 habitants. L’oferta de places també inclou localitats per damunt dels 5.000 habitants que reuneixen trets socials o econòmics propis d’un entorn rural.

La formació dual combina les estades pràctiques en els col·legis -aquest curs amb la singularitat de fer-ho en escoles rurals- amb un seminari setmanal en la Universitat, en el qual l’estudiantat reflexiona sobre conceptes i continguts teòrics d’altres assignatures cursades a partir de l’experiència que viuen a l’aula. Aquestes sessions teòriques dissenyades per a afermar coneixements es basen en les fitxes d’observació que es faciliten prèviament a l’estudiantat i que, aquest curs, inclouen quatre àmbits d’anàlisi: la familiarització amb el context rural; la inclusió i l’equitat; la metodologia i l’avaluació.

«El pràcticum també suposa un canvi en les dinàmiques universitàries d’ensenyament, difuminant les fronteres entre les àrees de coneixement i avançant cap a un model més col·laboratiu i de codocència», segons expliquen els vicedegans Jesús Gil i Jorge Martí. Així, les 23 professores i professors que tutoritzen l’alumnat celebren tots els dimecres un seminari conjunt per a compartir experiències, analitzar el desenvolupament del programa i posar en comú possibles millores.

La rectora de l’UJI, Eva Alcón, i la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez, han acompanyat el professorat en la darrera reunió d’aquest seminari de coordinació. Alcón ha traslladat la seua enhorabona als vicedegans i als respectius equips que han participat en el disseny d’aquest programa innovador, així com el suport de la Conselleria d’Educació, i ha agraït el treball de tot el professorat en aquesta fase inicial del pràcticum per l’esforç addicional que comporta.