L’institut de Vilafranca, localitat de la comarca dels Ports, ha creat un nou mitjà de comunicació digital en el que els i les alumnes del centre tenen una participació activa a l’hora de difondre totes les novetats de la comunitat educativa que els envolta.
Tot i això, la voluntat creativa de ‘El Perxi‘ no s’enfoca exclusivament a escriure sobre l’ensenyança, ja que, com descriu un dels seus fundadors i professor de l’institut, Xavi Ripollés, «el nostre alumnat està molt lligat a tota la societat que l’envolta i volem que la revista continga més informació sobre l’ecosistema propi dels i les alumnes».
La revista ‘El Perxi’ ha nascut enguany com una iniciativa educativa que fomenta la creativitat i la implicació de l’alumnat. La temàtica dels continguts és oberta, tot i que existeix un lligam entre totes les varietats de seccions i formats: ser conscients del marc social del qual s’envolten. Així, el portal digital conté entrevistes a la secció de ‘Gent d’ací i que passa per ací’; articles d’opinió a ‘Tu opines’; imatges expressives amb ‘Fotoperiodisme’; o també tasques divulgatives sobre les activitats que es realitzen en el seu dia a dia amb ‘Què fem a classe’ o ‘Sortim del centre’.
És a dir, un ventall d’informacions que mostren una cara mai vista dels centres educatius i «que intenta traslladar el que fem a classe a la vida activa del nostre alumnat», afirma Ripollés, qui realitza tasques de correcció a les diferents peces. ‘El Perxi’ no te un consell de direcció usual, sinó que es realitzen reunions assembleàries en les que tots opinen i es trien les millors opcions. Un cas que defineix la direcció d’aquest projecte és que el mateix institut treballa per diferents comissions de professors i professors que s’encarreguen de diferents tasques, i aquest diari forma part de la Comissió de lingüística.
«Aquesta revista era un projecte que teníem en ment des de fa molts anys perquè podem practicar el que estudiem a classes amb tasques pròpies del món real», defensa Ripollés, qui també fa referència al fet que la majoria dels estudiants que treballen la revista són els i les alumnes de primer de l’ESO, doncs els continguts que estudien «estan més relacionats amb el periodisme». ‘El Perxi’ és una iniciativa, per tant, que treballa en vessants complementàries: es practiquen els fonaments teòrics de la llengua, i s’encoratja als alumnes a prosseguir en la seua formació lingüística. En tot cas, «vist el resultat, la nostra intenció és continuar amb aquest projecte molts anys», conclou Xavi Ripollés.