Les Oficines Comarcals de la Comunitat Valenciana (OCA), dependents de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, atenen una mitjana més de 900 qüestions diàries, plantejades per agricultors i ramaders, des que es va decretar l’estat d’alarma el passat 14 de març.
Per atendre els treballadors del sector primari dels Ports, s’hi troben l’OCA de Morella i Vilafranca, tancades a l’atenció directa al públic, però oferint assistència per vies telefònica i telemàtica.
L’oficina continua realitzat el seu horari habitual de 9h-14h, i sempre hi ha un veterinari i un altre professional al local per realitzar les feines pertinents, mentre la resta treballen des de casa. Aquests professionals podrien oferir assistència directa en cas que fos necessari a través del sistema de cita prèvia, però ara mateix eviten al màxim els desplaçaments a les explotacions ramaderes.
Com la resta d’oficines, les de Morella i Vilafranca es troben saturades en quant a trucades telefòniques i correus electrònics. Són molts els ramaders i agricultors que els contacten a diari per resoldre dubtes derivats de la situació actual.
El volum de trucades ha augmentat notablement, sobretot a principis de setmana. Entre els dubtes més freqüents destaquen els temes de mobilitat, tant per desplaçar-se fins al lloc de treball o a altres horts, així com dubtes en relació a la documentació que han de portar damunt.
Segons Vicent Escriva, director de l’Oficina Comarcal Agrària dels Ports, la majoria de gestions que estan duent a terme actualment són tràmits entorn a les guies de moviment i altes de vedells de les explotacions, ja que ara és el moment de l’any en què n’hi ha més.
L’OCA dels Ports també presta servei d’ajuda a la tramitació telemàtica de sol·licituds a la PAC, un altre dels tràmits que més dubtes ha generat entre els agricultors i ramaders de la comarca.