300 empreses amb la marca Castelló Ruta de Sabor

573
RUTA DE SABOR
PUBLICITAT

La Diputació de Castelló ha implantat la seua marca gastronòmica Castelló Ruta de Sabor en tot el territori provincial com a gran element dinamitzador de l’economia dels municipis i també d’identitat de la cultura castellonenca. Així, el Govern Provincial aglutina ja a prop de 300 empreses entre productors i establiments turístics que formen part d’una eficient xarxa d’experiències turístiques amb la gastronomia com a protagonista amb la intenció de generar oportunitats de futur als pobles i dinamisme econòmic per als castellonencs. Cal tindre en compte que Castelló Ruta de Sabor s’ha implantat en la totalitat de les comarques castellonenques, tenint un especial protagonisme en les zones rurals en les quals s’està consolidant en els seus cinc anys de trajectòria com una via de generació d’ocupació important i motivadora del relleu generacional en negocis agroalimentaris i turístics.

El diputat provincial de Desenvolupament Rural, Pablo Roig, ha assegurat que “teníem el repte de congregar baix la mateixa marca paraigua a tot el catàleg de productes gastronòmics que la nostra província elabora, cultiva i produeix diàriament al costat de les experiències turístiques que al voltant d’aquestos productes es generen. Avui veiem com aquesta marca s’ha consolidat com un recurs eficaç que ajuda els nostres productors a vendre més i millor al mateix temps que atrau centenars de visitants als pobles a través de les experiències turístiques que es generen o amb motiu de les desenes d’esdeveniments que es promouen al voltant dels seus productes més tradicionals”.

Entre els atributs de Castelló Ruta de Sabor més singulars que està aconseguint la important implantació territorial de la marca en el territori rural castellonenc està la seua capacitat de generar noves oportunitats de futur en llocs molt despoblats.

Gran precursor de fires i esdeveniments gastronòmics

En la realització de fires comercials i esdeveniments gastronòmics Castelló Ruta de Sabor també ha tingut molt a dir. Així, a través d’aquest element diferenciador creat per la Diputació de Castelló, es promou la realització de jornades formatives, jornades i esdeveniments gastronòmics, a més de projectar la imatge dels productes castellonencs en les més importants cites gastronòmiques nacionals.

A continuació es detallen alguns d’aquestos esdeveniments com a mostra de la magnitud de l’activitat que està generant Castelló Ruta de Sabor:

  • Jornades formatives: Fòrum Europeu de Turisme Gastronòmic amb la ponència de Quique Dacosta, diferents edicions del Seminari d’Olivicultura i Elaiotécnia, cicles formatius per a truficultors, jornades de sensibilització ‘Desdejunis saludables’, cicle de tastos maridats, jornada tècnica ‘Comunicació, gastronomia i marca turística. El cas de Castelló Ruta de Sabor’, jornades formatives de producte turístic Castelló Ruta de Sabor i jornada formativa per a restauradors a Vinaròs.
  • Jornades i esdeveniments gastronòmics: Jornades Gastronòmiques Sabors de l’Alt Maestrat; Jornades Gastronòmiques dels Bolets, Carns i Productes de la Tardor; Jornades Gastronòmiques de la Tòfona; Jornades Gastronòmiques de l’oli i la fruita seca; Jornades Gastronòmiques ‘Castelló Ruta de Sabor’ d’Alcossebre; Jornades Gastronòmiques de l’Alt Palància, Jornades Gastronòmiques de l’Arròs Mariner al Port Esportiu d’Orpesa; patrocini de la Ruta de Tapes Sabors Castelló, diferents edicions de ‘8 Xefs 8 Plats’, sopar solidari de l’Associació ‘l’Olla de la Plana, Jornades de Portes Obertes a Centres de Producció.
  • Participació en esdeveniments gastronòmics: Millesime Madrid, Gastrònoma des de 2016, Madrid Fusión, Saló Gurmets, Fira Fruits Logistica, showcookings en FITUR… i en l’actualitat s’està ultimant la participació en Salimat, el Saló d’Alimentació de l’Atlàntic que tindrà lloc en Silleda (Pontevedra) al juny.
  • Organització de fires: Castelló Ruta de Sabor ha sigut un important precursor de la creació de fires gastronòmiques, amb exemples com la Fira de la Cervesa Artesana, Mercat de la Tòfona, Fira del Vi de Castelló, Fira de Turisme Gastronòmic Castelló Ruta de Sabor, Mostra de la Tòfona Negra de l’Alt Maestrat, Fira Gastronòmica d’Alcossebre o la Fira Castelló Ruta de Sabor en GASMA.
  • Col·laboració en fires municipals: entre altres, Castelló Ruta de Sabor col·labora amb la Fira dels productes de proximitat de Benicarló, Fira del Vi de les Useres, Fira de la Cirera a Caudiel i la Salzadella, Casals de la Magdalena, Fira de Sant Andreu a Cabanes, Fira de la tomata de Penjar d’Alcalà de Xivert, Mostra Gastronòmica de l’Alt Palància, Fira del Formatge Artesà de Montanejos i Associació de Cervesers de Castelló.

Castelló Ruta de Sabor i l’evolució de productors adherits

L’any 2014, la Diputació de Castelló va posar en funcionament la marca Castelló Ruta de Sabor, amb la col·laboració del Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de la Comunitat Valenciana, amb l’objectiu de fomentar el consum dels productes autòctons entre els castellonencs i generar noves oportunitats per a xicotets productors gastronòmics.

14 van ser les primeres empreses agroalimentàries que van conformar aquest ambiciós projecte promogut pel govern provincial. Després de les successives adhesions, en l’actualitat compta amb 119 productors certificats per a fer ús d’aquesta marca com a element diferenciador de la màxima qualitat dels productes autòctons, i entre tots ells sumen prop de 300 productes.

Olis d’oliva, aigües minerals, carns i embotits, cerveses artesanes, fruites, hortalisses i fruita seca, licors, melmelades, productes forners i de rebosteria, peix i marisc, formatges i derivats lactis, torrons, vins, tòfones i bolets, cafés, ous… i fins a productes ecològics, formen part de la marca Castelló Ruta de Sabor.

Llançament de producte turístic i evolució d’empreses adherides

A l’octubre de 2018, la Diputació va presentar les primeres 115 empreses de la província de Castelló com a ambaixadores de la marca de productes Castelló Ruta de Sabor.

El llançament del producte turístic de Castelló Ruta de Sabor va suposar, per primera vegada a la província, paquetizar de forma coordinada amb tots els agents implicats, una xarxa d’experiències turístiques vinculades a la gastronomia. Conjuntament, es va dur a terme la presentació del primer gastromapa de la província de Castelló, una nova eina de promoció turística per als pobles a través de la marca de productes locals gastronòmics i la seua situació a la província, que suggereix al visitant un conjunt d’experiències turístiques que van des de visitar vinyes, degustar saborosos plats en els restaurants, conéixer el procés productiu de formatges o olis o reconéixer en el patrimoni històric dels municipis aqueixa tradició gastronòmica

Agències, allotjaments, gastrobars, restaurants, comerços, mercats, centres d’interpretació, oficines de turisme, indústries agroalimentàries visitables, llotges visitables, pesca turística i productors agroramaders formen part d’aquest vessant del projecte que, després de les noves adhesions dutes a terme el 14 de maig de 2019, sumaran un total de 162 empreses de la província que aposten pels productes elaborats en aquesta.

VA SER NOTÍCIA A DIADIA