Les pintures rupestres del Maestrat formaran part del projecte cultural de Google d’Alta Resolució

898
Visites al Cingle de la Gasulla
PUBLICITAT
Ares estrenarà en els pròxims dies una passarel·la que uneix els abrics de la Cova i el Cincle de la Remígia

Les pintures rupestres de la Valltorta-Gasulla, pertanyents a localitats com Tírig, Ares, Albocàsser o Les Coves de Vinromà formaran part el projecte Google Culture que ofereix als internautes la possibilitat de veure en altíssima resolució obres d’art. Així ho va explicar Juan Ruiz, responsable del projecte 4D VULL que està monitoritzant i investigant les pintures rupestres en diferents abrics del Maestrat. Si el dissabte els responsables de la iniciativa van oferir una jornada de portes obertes en la Valltorta ahir diumenge ho van fer en el Cingle de la Remígia.

Desenes de visitants es van quedar sorpresos en veure com, mitjançant la fotografia gigapixel i altres tecnologies que s’estan aplicant es poden apreciar amb detall fins als traços de les pintures rupestres. De fet, a través de la pantalla d’una tableta o d’un mòbil serà possible aproximar-se fins al màxim detall de les pintures rupestres; unes figures que en altres casos són pràcticament imperceptibles a la vista.

En la visita que es va organitzar ahir els assistents van poder escoltar les explicacions de les pintures del guia Francesc Bellmunt, però també veure de manera privilegiada com treballen l’equip de científics que estan monitoritzant al detall l’evolució de les pintures.

De fet, a més de fer possible que les pintures rupestres es vegen a una grandària i amb un detall fins ara impossible els investigadors també van explicar com estan duent a terme un procés de termografia que els permet identificar la temperatura de la roca. Així determinen quines parts dels abrics presenten més riscos per a les pintures. I és que les pintures rupestres s’assenten sobre roques exposades al sol i en constant evolució. És per açò que “el monitoratge i indentificació de les mateixes és clau perquè, si un dia, per qualsevol circumstància, es perd una figura, siguem capaços de tornar-la a reproduir amb total exactitud”.

Els investigadors també tenen en compte els calcs originaris que va realitzar el pintor Porcar en els anys 30. La iniciaiva està finançada pel Ministeri de Cultura i liderada per l’Ajuntament de Tírig, que al costat dels de Les Coves, Albocàsser o Ares, aposten per tenir un detallat estudi de les pintures que es conserven en els seus respectius termes municipals.

Durant enguany els científics seguiran realitzant visites als abrics amb la finalitat de determinar la seua evolució. Requerits pels visitants van apuntar que el seguiment de les pintures és clau per a garantir la seua conservació futura. I és que es tracta, juntament amb l’arquitectura de la pedra en sec, de l’únic patrimoni de la humanitat amb el qual compten les comarques de Castelló.

Passarel·la Cingle de la Gasulla
Passarel·la Cingle de la Gasulla

Nova passarel·la

Els científics van apuntar que el seu objectiu és, a més de garantir la conservació de les pintures, aprofundir en la seua difusió. Una ajuda serà la nova passarel·la amb 38 metres de longitud que s’ha instal·lat entre la Cova Remígia i el Cingle de la Remígia. Aquesta estructura metàl·lica serveix per a unir els dos abrics i permetrà als guies fer més compatible la visita a tots dos enclavaments, fins ara separats per un camí de 500 metres.