Nota de premsa de la Diputació de Castelló

El Govern Provincial va comprar el conjunt d’Gasulla per garantir la millor conservació i promoció d’aquest patrimoni

La Diputació de Castelló ha publicat un estudi científic de l’art rupestre del barranc de la Valltorta i Gasulla, així com a les de la Pobla de Benifassà coincidint amb que estigui a punt de complir-se el centenari del descobriment de les pintures rupestres de la Valltorta. Així, el Govern Provincial acaba de publicar el número 11 de Les Monografies d’Arqueologia i Prehistòria de Castelló, dedicat precisament a aquestes pintures rupestres. Cal recordar que la Diputació va comprar el conjunt de la Gasulla recordem en els anys 50, una mostra de l’interès que ha tingut la institució provincial en la conservació i promoció d’aquesta gran riquesa cultural i turística existent als pobles castellonencs.

El vicepresident provincial i diputat de Cultura, Vicent Sales, ha examinat personalment el contingut d’aquesta obra en la reunió que ha mantingut amb el cap del Servei Provincial d’Arqueologia, Arturo Oliver. “Estem treballant en la difusió i posada en valor d’aquestes valuoses pintures rupestres, i ho fem des de la perspectiva més científica a la més turística i de desenvolupament del territori en col·laboració amb els municipis. Som molt conscients de la seva rellevància en el patrimoni cultural i treballem perquè la seva conservació i divulgació no sigui només una qüestió de coneixement de la nostra província, sinó que serveixi d’atractiu i de visita als municipis on s’ubiquen, per dinamitzar la seva activitat durant tot l’any “.

La monografia presenta els treballs de camp realitzats en el projecte “L’art rupestre del parc Valltorta Gassulla i zona nord de Castelló”, dins el qual s’ha realitzat una catalogació de l’art rupestre de la zona nord de la província de Castelló, centrat en els jaciments de Cova Centelles, abrics del barranc d’en Cabrera, Abric de la Mustela, Cova dels Rossegados i Abric de la Tenalla, consistent en l’inventari general i individual de cada conjunt, la creació d’una base de dades i la realització de calcs digitals de les pintures.

-Anàlisi de les tradicions rupestres del Maestrat

Com a part d’aquest estudi, s’ha realitzat una anàlisi sobre els aspectes formals estilístics de les diferents tradicions rupestres del Maestrat i de la perifèria d’aquesta comarca, així com la seva dispersió geogràfica. Alhora, s’ha establert la dispersió de les temàtiques identificades contrastant amb el context arqueològic i les relacions crono-culturals. La relació entre l’estil Llevantí i l’Esquemàtic és un altre dels aspectes tractats. L’obtenció de paràmetres cronològics “indirectes” de les pintures a partir de micro-mostres de suport analitzades pel mètode AMS de C14 és una altra de les novetats que aporta l’estudi. Finalment es presenta l’estat de conservació dels conjunts.

Sales ha explicat que “aquest treball ha estat realitzat per tres grans especialistes en el tema, Ramon Vinyes que és un gran coneixedor de la art rupestre llevantí amb treballs no només pel que fa al denominat Arc Mediterrani, sinó també a Amèrica, on l’art rupestre també és d’enorme interès. Avui no pot estar amb nosaltres perquè es dirigeix al Marroc en on se li ha proposat la posada en marxa d’un parc arqueològic sobre art rupestre. Guillermo Morote va ser durant anys el director del Museu de la Valltorta i per tant un gran coneixedor del tema, especialment a la província de Castelló. I Albert Rubio, un professional de la imatge que ha aplicat les noves i més avançades tecnologies fotogràfiques per conèixer millor l’art rupestre. Un art, el rupestre, que s’ha convertit en l’emblema i símbol cultural de la província de Castelló “.