Nota de premsa de la Universitat Jaume I de Castelló

Cuatroochenta organitza el cicle de xarrades #EnModoAvión en el Menador de Castelló, amb la col·laboració de l’UJI, per a promoure l’ús intel·ligent de la tecnologia

El professor de Tecnologia Educativa de l’UJI Jordi Adell i els coordinadors del llibre «Els nadius digitals no existeixen», Susana Lluna i Javier Pedreira ‘Wicho’, participaran al costat d’altres tres experts i investigadors en un debat obert el 27 de setembre

Quin és la fórmula perquè el mòbil estiga al meu servei i no a l’inrevés?, quan i com introduïm als nostres fills en l’ús de smartphones i tablets?, estem realment «enganxats» als nostres mòbils? Aquest tipus de qüestions que tant preocupen a mares, pares, educadors i el conjunt de la societat seran abordades en el nou cicle de xarrades #EnModoAvión organitzat i impulsat per Cuatroochenta, amb la col·laboració de la Universitat Jaume I, per a promoure l’ús intel·ligent i responsable de les noves tecnologies. La primera cita serà el dimecres 27 de setembre a les 17:30 en el Menador espai cultural de Castelló sota el títol Los nativos digitales no existenamb la participació dels autors del llibre del mateix títol i experts universitaris sobre educació i internet de referència a nivell nacional.

El prestigiós professor de Tecnologia Educativa de l’UJI Jordi Adell i els coordinadors del llibre «Los nativos digitales no existen» , Susana Lluna i Javier Pedreira ‘Wicho’, intervindran al costat d’altres autors i investigadors (Claudia Dans, Jordi Martí i el també professor de l’UJI Francesc Esteve) en un debat obert en el qual s’analitzarà la relació de xiquets i adolescents amb els dispositius mòbils, propiciant l’intercanvi d’idees i la implicació de tots els protagonistes en un ambient distès. Es planteja fer-ho «en manera avió», perquè el públic preste el 100% de la seua atenció, ja que les xarrades seran gravades en vídeo i difoses posteriorment de forma gratuïta.

La primera xarrada està dirigida a mares i pares, així com professors d’Educació Primària i Secundària i els propis menors, encara que l’entrada és lliure per a tot el públic. Els interessats poden reservar plaça en la laweb de las Charlas #EnModoAvión (www.charlasenmodoavion.org), amb un aforament limitat per a 80 persones. El cicle, que tindrà una periodicitat trimestral, es dirigirà a altres públics específics i diferents àmbits professionals en pròximes cites.

El llibre que ha agitat el debat

La xarrada #EnModoAvión que obrirà el cicle el 27 de setembre en el Menador de Castelló està inspirada en«Los nativos digitales no existen» (Deusto Edicions, 2017), una recopilació d’articles que s’ha convertit en un autèntic fenomen durant l’últim any, en posar el focus en l’educació i la competència digital, enfront de la idea -bastant estesa- que l’aprenentatge de la tecnologia és alguna cosa innat o espontani en les noves generacions. Com a moltes mares i pares comproven diàriament, el fet que a edats molt primerenques sàpien manejar-se amb la interfície dels dispositius mòbils no significa que sàpien com funcionen realment les seues eines, com són utilitzats les seues dades, com construir la seua identitat digital, protegir la seua privadesa o conèixer bé el concepte de “gratuïtat” en internet.

Des de Cuatroochenta han explicat que «ens sembla un tema molt important i ens preocupa. Perquè ens dediquem a desenvolupar apps concebudes i dissenyades per a fer la vida més fàcil als usuaris, per a respondre a les seues necessitats i resoldre problemes, però també per a captar la seua atenció a través dels mòbils. Ens sentim concernits i estem decidits a promoure, en la mesura de les nostres possibilitats, una relació més humana i intel·ligent entre les persones i la tecnologia; com a mínim, a propiciar una reflexió seriosa i rigorosa».

Els convidats

Jordi Adell. Pioner d’internet (va registrar el primer servidor web espanyol en 1993), professor de la UJI i especialista en la millora de la qualitat de l’ensenyament mitjançant la integració de les noves tecnologies, director del Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) de l’UJI. Divulgador de referència, bloguero, tuitero i conferenciant molt sol·licitat sempre que es parla sobre la creació d’internet a Espanya i sobre la relació entre tecnologia i educació.

Susana Lluna. Coordinadora del llibre «Los nativos digitales no existen» juntament amb Javier Pedreira. Periodista i especialista en màrqueting online, camp en el qual desenvolupa estratègies digitals per a empreses d’àmbit nacional i internacional. Col·labora en l’organització d’esdeveniments i xarrades com Ignite a València i a Madrid, així com el TEDx.

Javier Pedreira, Wicho. Coordinador de «Los nativos digitales no existen» juntament amb Susana Lluna, és el responsable d’informàtica dels Museus Científics De la Corunya i un dels creadors de Microsiervos, un dels blogs sobre ciència i tecnologia més llegits en espanyol. És també col·laborador habitual de mitjans de comunicació com El País, la Cadena Ser o Muy Interesante, així com de la plataforma de divulgació científica Naukas.

Claudia Dans. Assistent digital i creativa en l’agència de publicitat Temps BBDO, és l’autora més jove del llibre i aporta un dels seus capítols més definitoris: «Els nadius digitals no existeixen, són els pares». Claudia Dans també és bloguera i porta treballant des que va començar el seu grau en Publicitat en llocs com el departament de xarxes socials d’El Corte Inglés o en Google Campus Madrid.

Jordi Martí. Enginyer agrònom per la Universitat de Lleida, amb un màster sobre educació i TIC per la UOC, reconvertit en professor de tecnologia en Educació Secundària. Aporta una lluminosa visió des de les aules als nadius digitals no existeixen, com acostuma a fer en el seu blog  XarxaTIC.

Francesc Esteve. Professor de Didàctica i Noves Tecnologies Aplicades a l’Educació en la UJI, forma part del grup de recerca Ensenyament, Aprenentatge i Tecnologia (GREAT) i del Laboratori d’Aplicacions de la Tecnologia a l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili (ARGET). Especialitzat en la introducció d’eines com les xarxes socials i els mòbils en les aules o en la competència digital docent, amb diferents publicacions a nivell internacional.