Alcaldes, Generalitat i empresa analitzen el futur del transport públic a la comarca dels Ports

676
PUBLICITAT

Nota de premsa de la Generalitat Valenciana

Les reunions, que s’estan celebrant a totes les comarques, estan enfocades a l’elaboració del nou mapa concessional de la Comunitat Valenciana

Es pretenen recollir dels alcaldes de cada municipi les seues propostes de millora dels serveis, ja sigue en forma d’itineraris, freqüències o altres aspectes

El director general d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, ha mantingut aquest matí una reunió amb els alcaldes de la comarca dels Ports per conèixer de primera mà les necessitats de transport públic dels municipis de la Comunitat Valenciana

Aquestes reunions serviran perquè en l’elaboració del nou mapa concessional de la Comunitat Valenciana que prepara la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori s’incorporen les peticions dels municipis i les necessitats dels ciutadans per adaptar a la nova realitat del transport de carretera a cada territori.

La necessitat d’elaborar un nou mapa concessional deriva que la immensa majoria de concessions de serveis de transport regular de viatgers en autobús es troben caducades. L’anterior govern de la Generalitat va deixar el 80% de les concessions caducades. Davant d’aquesta situació, la conselleria, en primer lloc, ha de realitzar un estudi, per a tota la geografia de la Comunitat Valenciana que determini quina oferta de transport és necessària en cada comarca i conjugar a llarg termini alternatives amb el transport escolar i els diversos models de transport a la demanda posats en pràctica amb èxit en altres llocs.

Amb aquesta reunions comarcals, els tècnics de la conselleria, a partir de les principals dependències funcionals de cada comarca, és a dir, localització d’equipaments educatius, sanitaris, jutjats, etc. i de l’actual oferta de transport, pretenen recollir de les propostes de cada municipi per millorar els serveis, ja sigue en forma d’itineraris, freqüències o altres aspectes.

-Transport de dèbil trànsit

És el cas de la comarca dels Ports, aquesta recollida d’informació s’ha vist combinada amb l’estudi concret de possibles solucions als problemes derivats de la manca de subvenció de la línies de dèbil trànsit heretades de la gestió de l’anterior Consell. Com el cas de la línia Castellfort-Hostalet (també en les línies de Cantavella-Morella, Sorita-Morella o Vilafranca-Morella), on l’operador ha amagat amb deixar de prestar el servei. Cal recordar que aquesta línia no rep subvencions de la conselleria des de l’any 2012 i, per tant, acumula un ampli dèficit en una línia de pocs passatgers (66 en total l’any 2015), però que presta un servei necessari per a un territori que necessita una millor vertebració territorial en matèria de transport.

En el marc de les converses dutes a terme per la conselleria, s’ha traslladat als alcaldes una primera proposta realitzada per l’operador, per adaptar el servei de les línies de manera conjuntural i provisional. La proposta consisteix en la unificació d’alguna de les línies, fins que la Conselleria dispose d’un nou mapa concessional en tota la Comunitat. Per part de la conselleria ja s’ha manifestat el compromís del govern valencià amb la concessionària per impedir que es rescindisca el servei, i per això, s’estan explorant totes les possibilitats abans de prendre qualsevol decisió.

Per la seua banda, els alcaldes han realitzat diversos plantejaments, que coincideixen amb els criteris de la conselleria, en els quals es posa en relleu la importància de la connexió de la ciutadania de la comarca amb els centres administratius de Castelló i Vinaròs, on l’element dels centres hospitalaris i sanitaris, accés a les estacions ferroviàries o als centres administratius han de ser eixos centrals de l’acció de l’administració per facilitar el transport.

El director general, Carlos Domingo, ha assumit i rebut de primera mà les aportacions dels alcaldes i ha destacat que el model del taxi rural i a la demanda conjugat amb el regular i concessionari ha de ser estudiat i aplicat en zones del nostre territori. En aquest sentit, ha citat el cas d’alguns municipis dels Ports on hi ha fins i tot pobles que no tenen cap tipus de transport al seu abast. Per això, ha assegurat que la voluntat de la conselleria és tractar de resoldre adequadament i amb la suficient planificació les demandes i necessitats d’un territori massa abandonat en els últims anys.