Els veïns de Vilafranca i Mosqueruela (Terol) han recollit 2.500 signatures per a exigir al Govern d’Aragó i la Generalitat valenciana inversions que impliquen la millora definitiva de la carretera que connecta les dos localitats després de trenta anys d’espera. Segons els veins, el mal estat del vial posa en risc la seguretat dels que circulen per ell, els condueix a la despoblació i amenaça l’economia local.

El vial té una longitud de 23 quilòmetres, dels quals 16 transcorren per la província de Terol (A-1701) i 7 per la de Castelló (CV-173). Les obres en el tram de Terol s’han iniciat i paralitzat a parts iguals i en l’actualitat presenta el pitjor estat. L’últim projecte de reforma va arrencar el 2014, però a dia d’avui els treballs iniciats llavors estan totalment paralitzats. Per la seua banda, el traçat que discorre per Castelló acumula un historial similar i les seues millores s’han limitat a les pròpies de manteniment, després que arribés a dissenyar i pressupostar un projecte de millora integral.

Veïns i empresaris de Mosqueruela recorden que aquest vial ple de clots i extremadament estret en molts dels seus trams, és el que els condueix “a Llevant, a la Comunitat Valenciana ia Catalunya” i el seu estat “condemna” al seu poble “a l’aïllament ia la pobresa “, a més de suposar un risc per a la seguretat.

“És el nexe d’unió amb una de les zones més dinàmiques de l’Estat i el cordó umbilical que pot permetre que la nostra economia, basada cada vegada més en els serveis i el turisme, es recupere i consolide el nostre creixement”, incideixen.

La carretera també és un dels punts d’accés des de la província de Castelló a l’autovia Mudèjar Terol-Sagunt (l’A-23) i les pistes d’esquí de Valdelinares. Convertir aquesta carretera en un vial “digne” és clau per al “progrés” de les dos poblacions, recorden des dels seus respectius consistoris. Veïns i empresaris de Mosqueruela recorden que aquesta ha sumat al tancament de la seva indústria la repercussió que va tenir sobre les seues pedreres la crisi de la construcció.

“A aquest poc afalagador panorama, que condueix a una lenta però sistemàtica despoblació, hem d’afegir l’existència d’una via de comunicació que no només reflecteix la incúria i l’oblit dels responsables de les obres públiques de la Comunitat d’Aragó, sinó que condemna nostre poble a l’aïllament ia la pobresa “, lamenten.

Al juny els ajuntaments de Vilafranca i Mosqueruela es van reunir per traçar una estratègia de reivindicació conjunta que done solució al mal estat d ‘ “una carretera més pròpia de principis del segle XX”. Esta incloïa l’aprovació de mocions demanant la reforma de la carretera -Vilafranca va donar llum verda a la proposta el 15 de setembre-, reunions amb els responsables d’Infraestructures aragonesos i valencians i una campanya de recollida de signatures activa durant tot l’estiu.

“Quin és el límit que separa la tolerància del menyspreu? És just suportar l’oblit sistemàtic dels representants polítics als quals hem confiat la gestió dels assumptes públics? ¿Quina opció li queda a un poble que durant trenta anys ha vist com polítics de totes les ideologies incomplien sense cap pudor les promeses que oferien? Com reaccionar a tanta mentida? “, conclouen els afectats en un escrit.